GL: Sådan gør nedskæringerne mindst skade
annette_nordstroem_beskaaret_0

GL: Sådan gør nedskæringerne mindst skade

Ledelsen skal være åben, og lærerne skal inddrages, når skolerne skærer ned, mener GL. Samtidigt er det vigtigt, at nedskæringer ikke kun rammer undervisningen.

Nedskæringer går ud over kvaliteten. Det er indiskutabelt, mener formand for GL Annette Nordstrøm Hansen.

“Jeg synes, skolerne skal være ærlige og sige, at nedskæringer på den ene eller anden måde går ud over kvaliteten,” siger hun.

Hvis skolerne fortæller til omverdenen, at nedskæringer ikke går ud over skolens tilbud til eleverne, ender det med at blive den enkelte lærers problem, mener Annette Nordstrøm Hansen.

Når det er sagt, så er der stor forskel på, hvordan skolerne håndterer de nedskæringer, som et flertal i Folketinget har påtvunget ungdomsuddannelserne i år, og de taxameteromlæggelser, som især går ud over stx og VUC i år og næste år.

Læs: Overblikket: Se hvor meget der skal skæres på skolerne

Annette Nordstrøm og GL vil ikke komme med en færdig opskrift på, hvordan skolerne skal håndtere nedskæringerne. Men hun vil gerne give nogle overordnede bud på, hvordan nedskæringer ifølge hende gør mindst skade.

“Først og fremmest er det vigtigt, at ledelsen er åben om nedskæringerne for eksempel i forbindelse med afskedigelser, som kan skabe meget usikkerhed blandt alle medarbejdere. Det er også vigtigt, at ledelsen inddrager lærerne i en diskussion om prioriteringerne på skolen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun tilføjer, at GL desværre har set skoler, hvor ledelsen har haft en meget top-down-tilgang til nedskæringerne.

“Det går ud over arbejdsklimaet,” konstaterer hun.

Der er dog også skoler, hvor lærerne ikke ønsker at deltage aktivt i finde måder at spare på – og det bør ledelsen selvfølgelig respektere, mener Annette Nordstrøm Hansen.

Brug af overskuddet
GL forventer, at de skoler, som har haft store overskud, i første omgang tager fra opsparingen frem for at skære ned på skolens aktiviteter. Derudover mener Annette Nordstrøm Hansen, at det er vigtigt, at skolerne ser på alle poster på budgettet – for eksempel også administration og udgifter til bygninger.

“Det er vigtigt, at skolerne ikke bare per automatik henter nedskæringerne ved at lade lærerne løbe stærkere. Skolens kerneydelse er undervisning, og vi skal gøre alt for, at nedskæringer i mindst muligt omfang rammer her,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Musikken skæres væk
Hun og GL vil ikke komme med et sparekatalog, for som hun siger, så vil lærere og ledelse lokalt være de bedste til at afgøre, hvordan man vil prioritere.

Nogle skoler skærer ned på musicals og andre aktiviteter, som ligger uden for selve undervisningen. Det kan Annette Nordstrøm Hansen godt forstå, men hun understreger, at de nedskæringer også har nogle konsekvenser.

“For nogle elever er de sociale aktiviteter også meget afgørende for, hvordan de har det i gymnasiet. En musical kan være med til at skabe en skolekultur og sammenhold,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Lærere kan hjælpe hinanden
Hun opfordrer også lærerne til at snakke om, hvordan de kan hjælpe og støtte hinanden i undervisningen.

“Faggrupperne bør snakke med hinanden om for eksempel at dele materialer og undervisningsforløb, og hvordan de på andre måder kan støtte hinanden. Ledelse og lærere skal også tage dialogen om, om der er opgaver, som ikke skal løses eller løses på en anden måde,” siger Annette Nordstrøm Hansen og understreger igen:

“Nedskæringer må ikke blive den enkeltes problem.”

Nedskæringer ikke besluttet
Næste års finanslov er ikke vedtaget endnu. Og selv om regeringen har meldt ud, at den lægger op til at skære to procent om året på uddannelse frem til 2019, så understreger Annette Nordstrøm Hansen, at Folketinget først senere i år skal forhandle om næste års finanslov.

“Det er vigtigt, at vi fortæller politikerne, at det har alvorlige konsekvenser at skære på uddannelse,” siger hun.

Annette Nordstrøm opfordrer medlemmer, som er berørt af afskedigelser eller ledighed til at være opmærksom på de medlemstilbud, GL har iværksat i forbindelse med nedskæringerne.