GL på turne: Lærere kan få svar på alt om konflikten
medlemsm+©destenhusgym1203_rn_5

GL på turne: Lærere kan få svar på alt om konflikten

Gymnasielærere er helt uvante med lockout og strejke. På en række aktuelle medlemsmøder forbereder GL lærerne så godt som muligt.

“Sidste gang gymnasielærere var i konflikt var i 1969.”

Med denne konstatering understreger formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen, at det er en ganske særlig situation, som det offentlige arbejdsmarked står i lige nu.

I kantinen på Stenhus Gymnasium i Holbæk sidder omkring 80 gymnasielærere og lytter opmærksomt. Selv om der er flere rutinerede lærere blandt tilhørerne, er der dog trods alt ingen, som på egen krop har oplevet konflikten i 1969.

GL har indledt en mindre Danmarksturne for at fortælle om baggrunden for den truende storkonflikt i hele den offentlige sektor og ikke mindst, hvad den betyder for gymnasielærerne, hvis den kommer.

Der forhandles stadig
Første stop er Holbæk, hvor de lokale lærere og kolleger fra flere nabogymnasier er mødt op for at blive klogere på den konflikt, som på nuværende tidspunkt ser ud til at sende 440.000 offentlige ansatte hjem fra arbejde inklusive lærerne fra samtlige gymnasier i landet.

“Vi er ikke interesserede i en konflikt, vi ønsker en aftale,” siger Annette Nordstrøm Hansen fra scenen.

Hun ridser op, hvordan forhandlingerne er forløbet fra december til nu, hvor foligskvinden Mette Christensen forsøger at få parterne til at mødes om en aftale. Hvis det ikke lykkes, vil lærere fra 19 gymnasier gå i strejke den 4. april, mens stort set alle andre bliver lockoutet af arbejdsgiverne den 10. april.

Løn og frokostpausen
En powerpointslide viser en forside fra avisen Børsen fra efteråret, hvor minister for offentlig innovation Sophie Løhde proklamerer, at hun vil hente milliarder på offentligt ansattes løn. På samme powerpoint symboliserer et foto af et æg, en majskolbe og et stykke rugbrød den meget omtalte betalte frokostpause, som er et af de helt store stridspunkter ved disse års overenskomstforhandlinger.

Annette Nordstrøm Hansen understreger fra scenen, at en inddragelse af den betalte frokostpause vil svare til en effektivisering på over syv procent. Eller sagt på en anden måde, at arbejdsugen kan blive to en halv time længere, og ledelsen dermed kan lægge endnu flere opgaver ind i lærernes arbejdsporteføljer.

Læs: Det betyder lockouten for dig

Må ikke arbejde forud
En ting er de store linjer og baggrunden for konflikten, noget andet er, hvad den vil betyde for lærerne, skolerne, eleverne, studieturene og en masse andre spørgsmål, som GL på turen rundt i landet vil svare på.

Annette Nordstrøm Hansen understreger for eksempel, at ledelsen ikke må pålægge lærerne overarbejde nu, som på den ene eller anden måde kan afbøde konflikten – for eksempel med ekstra undervisning eller produktion af “arbejd selv-opgaver” til eleverne.

Konfliktstøtten under en strejke og en lockout bliver også forklaret, mens enkelte lærere tager noter, og andre stiller opklarende spørgsmål.

Alle disse praktiske informationer er også forklaret på GL’s hjemmeside.

Glad for at kæmpe
På Stenhus Gymnasium er er der blandt tilhørerne tilsyneladende forståelse for og opbakning til den konflikt, som meget vel kan blive en realitet lige efter påske.

En kvindelig lærer får i hvert fald klapsalver fra salen, da hun siger, at hun er glad for, at “man kæmper denne gang”. Ifølge hende gav GL for nemt op ved overenskomstforhandlingerne i 2013.

Her er datoer og adresser for GL-medlemsmøder i denne og næste uge.

Medlemsmøder i hele landet

På en række medlemsmøder vil GL give svar på alt fra konfliktens baggrund til din økonomi under en konflikt.

Find datoer og adresser her