GL: Klasseloftet må ikke ofres på grund af nedskæringer
annette_nordstroem_beskaaret_0

GL: Klasseloftet må ikke ofres på grund af nedskæringer

Rektorer vil ændre på klasseloftet, og undervisningsministeren ”vil se på det”. GL advarer dog om at bruge klasseloftet til at rette op på skolernes økonomi.

Klasseloftet er blevet sat til debat igen, og nu advarer GL om, at nedskæringer indirekte kan føre til overfyldte klasselokaler.

Danske Gymnasier – rektorernes forening –  ønsker at gøre klasseloftet mere fleksibelt, og undervisningsminister Ellen Trane Nørby har sagt, at ”hun vil kigge på klasseloftet”.
Rektorer argumenterer for, at når gymnasierne skal spare mange penge, vil de gerne have et mere fleksibelt klasseloft og dermed i gennemsnit kunne sætte flere elever ind i klasserne.

Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, advarer dog nu mod at tro, at flere elever i klasserne kan være en måde at redde gymnasiernes økonomi og afværge afskedigelser.

”Vi ved, at hvis der sidder mange elever i klasserne, så forringer det kvaliteten. Du skal ikke have været lærer længe for at vide, at det gør en forskel om, der sidder 28 eller 35 elever i klassen. Vi fik lavet klasseloftet, fordi der blev flere og flere klasser med op til 35 elever,” siger hun.

Mindre gymnasier bliver pressede
Skolerne skal skære ned nu. Kan det ikke være fristende at sætte flere elever i klasserne for at undgå afskedigelser?
”Flere elever i klasserne vil ikke forhindre afskedigelser, tværtimod. Samtidig vil større klasser skævvride sektoren, så de mest populære gymnasier kan optage endnu flere elever, mens de mindre søgte gymnasier bliver endnu mere pressede.”

Men kan du ikke forstå, hvis rektorerne ønsker at få pengene til at strække længere ved at sætte en ekstra elev ind i klasserne?
”Jeg synes, det er en kortsigtet løsning at slække på klasseloftet. Vi står i en meget svær situation nu med nedskæringerne, men derfor er det stadig vigtigt at holde fast i, at eleverne har brug for ordentlig feedback og kvalitet. Det er vigtigt, at vi har en national standard, og jeg tror, de fleste lærere er enige i, at 28 elever i en klasse er rigeligt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Penge fulgte med
Da klasseloftet blev indført i 2012, fik gymnasierne en kompensation på 85 millioner kroner. Annette Nordstrøm Hansen mener, det er naivt at tro på, at regeringen ikke ville tage de penge tilbage, hvis gymnasierne ikke længere skulle overholde et klasseloft.

Danske Gymnasier ønsker et mere fleksibelt klasseloft, men afviser, at gymnasierne ønsker overfyldte klasselokaler.

”Vi har talt med undervisningsministeren om afbureaukratisering, og der er vores bud blandt andet et mere fleksibelt klasseloft,” siger formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen.

Hun nævner som eksempel, at Danske Gymnasier ønsker at kunne flytte elever fra stx til hf eller omvendt på den samme skole uden teoretisk at komme i karambolage med klasseloftet.

Danske Gymnasier ønsker også, at klasseloftet skal beregnes som et gennemsnit for alle klassetrin og ikke som i dag, hvor gymnasierne skal overholde et gennemsnit på 28 elever for hvert enkelt klassetrin

”Vi ønsker, at ledelsen får et større ledelsesrum,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

GL: Forslag ødelægger klasseloftet
Annette Nordstrøm Hansen mener dog, at rektorernes forslag i praksis vil betyde en ophævelse af klasseloftet. Det skyldes, at der går færre elever i 3.g på grund af frafald, og dermed vil det være muligt at lave store 1.g klasser og samtidig overholde et gennemsnit på 28 elever i klasserne.

”Danske Gymnasiers udspil vil betyde, at vi på mange skoler igen vil se 1.g-klasser med langt over 30 elever. Det vil øge frafaldet, da der vil være mindre tid til den enkelte elev.”