GL-formand genopstiller ikke
Gorm_pressefoto

GL-formand genopstiller ikke

Gorm Leschly siger ved det kommende hovedbestyrelsesvalg stop efter 14 år som formand. Yngre kræfter skal til fadet og afspejle generationsskiftet blandt medlemmerne, lyder det fra formanden.

Tekst_ Morten Jest

Efter 18 år i Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) hovedbestyrelse – heraf de sidste 14 år som formand, hvilket gør ham til foreningens længst siddende formand nogensinde – har Gorm Leschly valgt ikke at genopstille til hovedbestyrelsesvalget i næste måned.

Således vil han hverken være at finde på Liste 3 eller andre lister, når opstillingslisterne bliver tilgængelige for GL-medlemmer på GL's valgsite (www.gl.org/valg) senere i dag.

Siden Gorm Leschly tidligt om morgenen den 8. februar i år indgik en overenskomstaftale – udfra den vurdering, at alternativet havde været værre – har han været udsat for heftig kritik fra flere sider, både fra medlemmer samt en del af oppositionen i hovedbestyrelsen, der blandt andet har beskyldt formanden for magtfuldkommenhed og udemokratisk enegang i forhandlingernes afgørende timer.

Gorm Leschly har dog gentagne gange stået ved aftalen og holdt på, at det var den bedst opnåelige under de givne omstændigheder – selv om det bestemt ikke var en aftale, der havde groet i GL's have. Alligevel vælger den nu 64-årige formand at sige stop, når den nuværende hovedbestyrelses mandat udløber om godt to måneder.

"Efter 14 spændende år som formand og 18 år i GL's centrale ledelse har jeg besluttet ikke at genopstille, fordi vi en rum tid på min liste har arbejdet med henblik på fornyelse og foryngelse af vores gruppe. Vi er nu klar til et generationsskifte, hvor yngre kræfter med nogle års erfaring i hovedbestyrelsen skal helt frem på banen," siger Gorm Leschly, der får følgeskab som forhenværende i GL's øverste ledelse af en anden mangeårig hovedbestyrelsespolitiker og listefælle, Gerd Schmidt Nielsen.

"Der står et hold af rigtig dygtige folk lige bag os, og det ville ikke være fair af os ikke at give dem chancen nu og dermed samtidig signalere til GL's medlemmer, at det generationsskifte, som er slået igennem på skolerne, også kan slå igennem i det centrale GL's ledelse," lyder det fra Gorm Leschly.

Opstillingslisterne til hovedbestyrelsesvalget åbnes for medlemmerne i dag, men "låses" først i begyndelsen af næste uge, hvor der er deadline for at stille op til valget. Interesserede medlemmer og nye lister kan dermed endnu nå at komme på banen.

Valget, der udelukkende kommer til at foregå elektronisk, slutter den 4. december, hvor resultatet vil blive offentliggjort senere på dagen.