Annonce
Skip to content
Artikel
Forsker: Arbejdet med evalueringer skal foregå i faggrupperne
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
GS01_24_Tema_Ekspert_Banner-aspect-ratio-348-234
12. februar 2024

Forsker: Arbejdet med evalueringer skal foregå i faggrupperne

Undervisning Undervisningsevaluering
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Link er kopieret

Lærere og ledere bør tage en grundig diskussion af, hvornår kritikpunkter i en undervisningsevaluering skal føre til ­ændringer, siger uddannelsesforsker Torben Spanget Christensen.

 

Fokus: Undervisningsevaluering

Alle gymnasier skal evaluere undervisningen regelmæssigt, og eleverne skal inddrages. Det er et krav. Men hvordan griber skolerne arbejdet an? Hvor er faldgruberne, og hvad er udbyttet? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

Griber man undervisningsevaluering rigtigt an, er der et stort udbytte at hente. Dialog med eleverne om undervisningen er nemlig et redskab til at udvikle undervisningsformer og læringsmiljø.

Det siger lektor Torben Spanget Christensen, Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet, der har forsket i undervisningsevaluering i gymnasiet i mere end 20 år.

”Det er et værktøj til at øge elevernes læringsudbytte. Alle lærere har blinde pletter. Eleverne opfatter ikke nødvendigvis undervisningen på den måde, man som lærer selv gør,” siger han.

Det er et lovkrav, at alle landets gymnasier skal evaluere undervisningen regelmæssigt, og at eleverne bliver inddraget. Hvordan det konkret skal gribes an, bør hverken overlades til den enkelte lærer eller styres centralt af ledelsen. Ansvaret bør placeres hos faggrupperne, anbefaler Torben Spanget Christensen.

“Det vil dels betyde, at den enkelte lærer får et kollegialt og fagligt rum til at reflektere over undervisningsevaluering i, dels at der er en form for kontrol med, hvordan den enkelte lærer arbejder med det.”

Han er meget forbeholden over for standardiserede evalueringsskemaer i Lectio, som nogle skoler bruger. I det mindste bør hver faggruppe udarbejde deres eget spørgeskema, fastslår han.

“Hvis spørgsmålene skal passe til alle fag, mister de faglig relevans,” siger Torben Spanget Christensen.

Men krydser i et evalueringsskema er aldrig nok. En evaluering skal føre til konstruktive bud på, hvordan undervisningen kan udvikles af elever og lærere i fællesskab, og derfor er en opfølgende dialog med eleverne helt afgørende, fastslår uddannelsesforskeren.

”Uden dialogen med eleverne er det tæt på spild af tid, og det er desværre nok billedet på en del skoler.”

GS01_24_Tema_Ekspert_ARTIKEL

Tillid er afgørende
Forskningen viser, at gymnasielærerne gerne vil arbejde med undervisningsevaluering, men at mange – også erfarne lærere – er usikre på, hvordan de skal gøre det, og hvordan de får tid til det, fortæller Torben Spanget Christensen.

Han kan på den ene side godt forstå de ledelser, der vil tæt på lærernes arbejde med undervisningsevaluering, og som for eksempel stiller krav om en skriftlig beskrivelse af, hvordan den enkelte lærer arbejder med det, og beder lærerne om at tage deres seneste evaluering med til medarbejderudviklingssamtalen (MUS).

På den anden side hejser han et advarselsflag. For udbyttet bliver kun positivt, hvis læreren i forvejen har et godt og tillidsfuldt forhold til den pågældende leder.

”Det har alle lærere ikke, og derfor er det generelt en dårlig ide at forlange, at alle skal tage deres seneste undervisningsevaluering med til MUS. Nogle lærere vil frygte, at en dårlig evaluering sender dem i bad standing,” siger Torben Spanget Christensen, der mener, at det bør være op til den enkelte lærer, om deres evalueringer skal inddrages i MUS.

Til gengæld ser han det som et must, at rektor eller en anden anden leder går med til faggruppemøder, når lærerne diskuterer undervisningsevaluering. Det vil sikre, at der også er en ledelsesmæssig kontrol og indflydelseskanal, påpeger han.

Undervisningsevalueringer er et område, som gymnasiernes ledelser generelt bør prioritere højere, mener han.

”Mange ledelser er ikke gode nok til at begrunde over for lærerne, hvorfor det er et væsentligt område, og de bør hjælpe lærerne med at få det tænkt ind i tilrettelæggelsen af undervisningen.”

Fælles projekt
Er det faglige niveau passende? Er læringsmålene tydelige? Er der tilstrækkelig variation i arbejdsformerne? Det er nogle af de spørgsmål, Torben Spanget Christensen mener, at lærerne bør stille eleverne, når de evaluerer undervisningen.

Han anbefaler en blanding af skriftlige evalueringer og snak på klasseplan og i mindre grupper, og at lærerne nogle gange dropper listen med deres egne spørgsmål og lader det være op til eleverne, hvad de vil tale om.

”Som lærer skal man hele tiden skal have gang i en eller anden form for evaluerende projekt. Elevernes refleksioner er afgørende, fordi undervisningen er et fælles projekt.”

Han minder også om, at undervisningsevaluering ikke altid behøver at være en ekstra opgave – det kan også være en integreret del af selve undervisningen. Man kan for eksempel tage en samtale med en elev om et fagligt emne i fem minutter, mens resten af klassen lytter.

”På den måde skaber man et refleksionsrum, hvor man kan lave undervisning og evaluering på én gang. Man finder ud af, hvad eleven har af sikker og usikker viden om emnet, og bliver dermed klogere på, hvad man måske skal ændre i undervisningen.

Det er et værktøj til at øge elevernes læringsudbytte.
Torben Spanget Christensen, uddannelsesforsker
Syddansk Universitet

Fyldt med dilemmaer
Torben Spanget Christensen er selv tidligere gymnasielærer og har mange år som universitetslektor på sit cv. Han ved, hvor ondt en dårlig evaluering kan gøre – også for en erfaren lærer.

”Jeg har selv fået evalueringer, jeg er blevet enormt ked af, og som jeg har haft svært ved at ryste af mig. Det tror jeg, at alle lærere kommer ud for.”

Han understreger, at undervisningsevalueringer kan være både retvisende og uretfærdige, og at de er fyldt med dilemmaer. En positiv evaluering er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at undervisningen har høj kvalitet, men kan udelukkende handle om en god relation mellem lærer og elever. Omvendt kan en dygtig lærer få en negativ evaluering af elever, der synes, at de faglige krav er for høje.

Han råder gymnasierne til at tage en grundig diskussion af, hvornår kritikpunkter i en undervisningsevaluering skal føre til ændringer. Det er vigtigt, at lærere og ledelse har en fælles forståelse af, hvor begrænsningerne i evalueringerne ligger, påpeger han.

Han håber, at lærerne tør tale åbent om negative evalueringer med hinanden – og helst også med ledelsen.

”Man skal ud af boblen, hvor man er alene med det,” siger Torben Spanget Christensen.

Læs de øvrige artikler om undervisningsevaluering:

Kapitel 1:

Elevers evaluering af undervisningen kan ramme lærernes arbejdsmiljø­

Kapitel 2:

“Jeg kan godt lide, at ­eleverne får en stemme”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Elevers evaluering af undervisningen kan ramme lærernes arbejdsmiljø­

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg kan godt lide, at eleverne får en stemme”

Indhold Undervisningsevaluering

Alle gymnasier skal evaluere undervisningen regelmæssigt, og eleverne skal inddrages. Det er et krav. Men hvordan griber skolerne arbejdet an? Hvor er faldgruberne, og hvad er udbyttet? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

  • Kapitel 1

    Elevers evaluering af undervisningen kan ramme lærernes arbejdsmiljø­

  • Kapitel 2

    “Jeg kan godt lide, at ­eleverne får en stemme”

  • Kapitel 3

    Forsker: Arbejdet med ­evalueringer skal foregå i faggrupperne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater