Flere medlemmer stemte i år
stemmeprocent

Flere medlemmer stemte i år

Stemmeprocenten til hovedbestyrelsesvalget i Gymnasieskolernes Lærerforening var højere, end den plejer.

I år foregik valget til GL's hovedbestyrelse for første gang elektronisk. Medlemmerne har tilsyneladende ikke haft problemer med at skifte blyanten ud med musen, da krydset skulle sættes.

I hvert fald gik stemmeprocenten op i forhold til valget for to år siden. Den gang stemte 49 procent af medlemmerne, mens der i år var 54 procent, som deltog i valget.

Ny formand
Den højere stemmeprocent kan også skyldes, at der i år var ekstra meget på spil ved valget. Som bekendt har formand for GL, Gorm Leschly, meddelt, at han stopper i til januar, og dermed skal der under alle omstændigheder vælges en ny formand for gymnasielærerne.

Samtidig har debatten også var skarpere op til dette valg på grund af den nye omstridte overenskomst, som trådte i kraft efter sommerferien. Der har ganske enkelt været mere fokus på GL og det faglige arbejde ude på skolerne, og det kan have sendt stemmeprocenten i vejret.