Finanslovsforslag: 240 millioner kroner færre til gymnasierne til næste år
claus_hjort_frederiksen_1

Finanslovsforslag: 240 millioner kroner færre til gymnasierne til næste år

Regeringen vil som forventet spare på uddannelse, viser finanslovsforslaget. Læs om nogle af konsekvenserne af besparelserne her.

Rundt regnet en milliard kroner skal gymnasierne spare i løbet af de næste fire år.

Allerede i slutningen af august meddelte regeringen, at ungdomsuddannelser og videregående uddannelser skal spare to procent om året i de næste fire år. Og det bekræftede finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i dag, da han fremlagde regeringens forslag til næste års finanslov.

Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforeningen (GL), Annette Nordstrøm Hansen, mener, at besparelserne får alvorlige konsekvenser for gymnasierne.

”Det lader sig ikke gøre, uden at vi forringer kvaliteten i uddannelserne”, udtaler hun på GL’s hjemmeside.

Gymnasieskolen.dk har i den seneste måned skrevet om besparelsesforslagene.

Rammer de små gymnasier
Blandt andet fortæller to rektorer, at besparelserne især kan ramme mindre gymnasier.

“Vi forsøger naturligvis at værne mest muligt om kerneydelse og læring, men det vil uden tvivl få mærkbare konsekvenser, når vi er oppe på otte procent,” siger Michael Levy Bruus, rektor på Maribo Gymnasium.

Læs: Små gymnasier: Besparelser får konsekvenser for undervisningen.

To andre ledere forudser, at besparelserne kan betyde, at der bliver mindre tid til forberedelse til lærerne.

”Det, der rykker, når man skal spare så meget i budgettet, er lønnen. Det vil i praksis sige, at lærerne skal løbe hurtigere, fordi man skærer i forberedelsen,” siger Sune Bek, der er rektor på Helsingør Gymnasium.

Læs: Besparelserne får konsekvenser: Lærerne skal løbe hurtigere.

Skolerne har allerede effektiviseret
Regeringen peger på, at resten af staten har været igennem besparelser, og at det nu er uddannelsesområdets tur.

Gymnasierne har dog også sparet og effektiviseret i de senere år, og i dag har gymnasierne færre penge per elev, end skolerne havde i 2008. På htx er det næsten blevet ni procent billigere at uddanne en student i dag, end det var i 2008.

Læs: Ministeren laver skønmaleri af gymnasiernes økonomi.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby mener dog, at ungdomsuddannelserne sagtens kan blive bedre til at effektivisere, og siger til gymnasieskolen.dk, at det er en sund øvelse at få pengene til at strække længere.

Læs: Ministerens forslag til besparelser: ”Betal mindre for computere”