Finansloven: Besparelser på gymnasierne
Finanslov 2014

Finansloven: Besparelser på gymnasierne

Regeringens forslag til næste års finanslov betyder som forventet besparelser på gymnasierne. Det nye er, at der bliver bebudet besparelser helt frem til 2017.

Gymnasierne kan se frem til gradvist færre penge til undervisning de næste fire år.

Finansminister Bjarne Corydon (S) har i dag fremlagt regeringens finanslovsforslag for 2014. Som ventet skal gymnasierne og hf-skolerne spare til næste år. Med andre ord bliver der skåret i taxametertaksterne med to procent om året. Besparelserne kommer ikke som et chok ude hos rektorerne, da de allerede blev bebudet ved finansloven i 2011. Det nye er, at regeringen også vælger at høvle yderligere to procent af i 2017, så gymnasierne til den tid står med en besparelse på otte procent i forhold til i 2013.

Besparelserne gælder både for stx, htx, hhx og hf og i øvrigt også resten af uddannelsessektoren.

Skolernes to procent besparelser om året bliver lagt i en omstillingsreserve, som regeringen har meddelt skal tilfalde ungdomsuddannelserne. Det vil sige, at nogle af pengene godt kan vende tilbage til gymnasiernes kasser.

Konsekvenser for elevernes uddannelse
Formand for GL Gorm Leschly er bekymret både på kort og lang sigt for de massive nedskæringer, der venter gymnasieuddannelserne.

”Det vil være helt afgørende, at gymnasieuddannelserne også får del i omstillingsreserven til fortsat at udvikle uddannelserne. En besparelse på otte procent over de kommende fire år vil få alvorlige konsekvenser for elevernes uddannelse,” siger han.

Erhvervsuddannelserne får en milliard kroner
Foreløbig er det dog erhvervsuddannelserne, som får glæde af flere penge i de kommende år. Regeringen fremlægger i efteråret en reform af erhvervsuddannelserne. Målet er, at flere elever vælger erhvervsuddannelserne efter grundskolen, og at kvaliteten ”løftes væsentligt”, som der står i dagens finanslovsforslag. Til det formål bliver der tilført i omegnen af en milliard kroner ekstra til erhvervsuddannelserne fordelt fra 2014 til 17.

Det kan mærkes
Rektor på Himmelev Gymnasium, Johnnye Vinkel, har ikke noget imod, at erhvervsuddannelserne bliver styrket.

”Men man skal passe på med at udsulte gymnasierne i stedet for,” siger han.

Himmelev Gymnasiums regnskab balancerede stort set sidste år med et rundt nul, og derfor vil besparelser fire år i træk også have en betydning.

”Jeg skal regne på det. Jeg håber på, vi kan holde det samme niveau i forhold til undervisningsaktiviteter, og at vi i stedet kan spare på vedligeholdelse af bygninger og så videre,” siger Johnny Vinkel.

Han siger, at der kan ligge en besparelse, hvis flere af de ældste lærere går på pension de næste år, men det er for tidligt at sige.