Artikel
Eux-lærere: Med seriøse elever og løbende kontakt kom vi gennem krisen 
Fjernundervisning elev lektier shutterstock

Eux-lærere: Med seriøse elever og løbende kontakt kom vi gennem krisen 

Værkstederne lukkede, skolen slukkede, og undervisningen gik online. Eux-lærere landet over måtte tænke kreativt, da coronavirussen pludselig satte alt praktisk undervisning på standby.

“Vi uddanner kloge hænder.” Det plejer Morten Ubbesen fra Techcollege i Aalborg at sige til elever og forældre, når han præsenterer eux tømreruddannelsen. 

Det er stadig tilfældet, selvom hænderne ikke har haft så meget fat i værktøjet under coronakrisen, som de plejer hos tømrerne.
Morten Ubbesen har gennem ni år undervist i tømrerfagene på eux, og de seneste par måneder har både været lærerige, udfordrende og tidskrævende. 

“Vi har ikke haft noget praktisk undervisning i værkstederne under nedlukningen. I stedet har jeg hver morgen mødtes med mine elever på Teams, hvor jeg har givet dem opgaver, som de skulle tegne i AutoCAD. Min feedback har jeg optaget på video, så eleverne kunne høre mig, samtidig med at jeg tegnede ovenpå den figur eller konstruktion, som de havde afleveret. Jeg har optaget over 300 videoer til mine elever under nedlukningen,” siger Morten Ubbesen, som er uddannet tømrer og bygningskonstruktør. 

Hver fjortende dag har Morten Ubbesen evalueret sin undervisning sammen med eleverne. Selvom de ikke kunne være i samme lokale, så gjorde han sit bedste for stadig at sørge for, at alle elever var med ombord. 

“Jeg har været mere tilgængelig for mine elever. De har kunnet ringe til mig uden for normal arbejdstid, hvor jeg også har talt med nogle af forældrene, hvis jeg har fornemmet, at der var en af de unge mennesker, som vi var ved at miste på halvvejen. Det har været rigtig godt for eleverne, men også lidt for tidskrævende for mig. Jeg har skullet øve mig i at overholde mine arbejdstider,” siger Morten Ubbesen. 

Eleverne har håndteret det utrolig voksent.

Henrik Zidoree, lærer
Rybners Tekniske Skole

Hans elever kan nu komme tilbage til værkstederne igen, hvor de skal have ti intensive dage med praktisk undervisning.

“Vi har virkelig manglet den praktiske undervisning, men jeg oplever, at eleverne har klaret det rigtig flot og været gode til at hjælpe hinanden. Omvendt har jeg også fået øjnene op for, at lærermøder og møder med ledelsen faktisk kan fungerer helt fint online,” siger Morten Ubbesen. 

Eleverne tager hånd om hinanden 
Matematiklærer Henrik Zidoree fra Rybners Tekniske Skole i Esbjerg er positivt overrasket over, at hans eux-elever på elektriker- og tømreruddannelsen faktisk har nået pensum på trods af coronanedlukning. 

“Eleverne har håndteret det utrolig voksent. De har logget på Zoom til den aftalte tid, og så har vi gennemgået forskellige opgaver. Jeg har så været til rådighed gennem Zoom til spørgsmål og yderligere hjælp,” siger Henrik Zidoree.

Det sværeste har været, at han ikke har kunnet stille sig bagved eleverne og hurtigt zoome ind på, hvor langt de var med opgaverne, og om de havde brug for ekstra støtte. I stedet har Henrik Zidoree også ringet til sine elever, hvis han har været bekymret for, om de kunne følge med i undervisningen. 

“Især mine elektrikerelever har været rigtig gode til selv at ringe til en klassekammerat, hvis de ikke har hørt fra ham i længere tid,” siger Henrik Zidoree.  

Det har ikke kun været eleverne, som har sørget for at få alle med på holdet, også lærerne har været gode til at holde kontakten online. Det oplever Henrik Zidoree, som har sat stor pris på faggruppernes ugentlige møde.  

Jeg har gjort meget ud af at lave fælles start og fælles afslutning med eleverne, så ingen blev tabt eller forsvandt bag skærmen.

Maiken Jensen, lærer
EUC Syd

Svært at have hånd i hanke med alle elever
Normalt ville Kim Ulrich kigge eleverne meget over skuldrene, når han underviser i teknikfag på eux tømreruddannelse på Hansenberg i Kolding. Men coronaen sørgede for, at klasselokalet blev skiftet ud med computeren, og Kim Ulrich er derfor blevet bedre til at sætte delmål for eleverne og ringe dem op, hvis han var i tvivl om, de faktisk fik lavet det, de skulle. 

“Det har været svært at have 100 procent hånd i hanke med, hvor langt eleverne var med deres projekter i teknikfag. Heldigvis har mine eux-elever været målrettede og forholdsvis gode til at arbejde selvstændigt og tage ansvar for egen læring,” siger Kim Ulrich, der også underviser på skolens htx. 

Maiken Jensen underviser i teknikfag på EUC Syd, og hun har også savnet at kunne kigge eleverne over skulderen i klasseværelset. Hun synes, at eleverne har haft en høj motivation omkring projekterne, men at de også har haft svært ved at skulle sidde alene hjemme og gå i skole. 

“Jeg har haft elever, som er flyttet sammen under nedlukningen, så de kunne “gå i skole” sammen og hjælpe hinanden,” siger Maiken Jensen, der underviser eux-eleverne indenfor byggeri og energi.  

I teknikfag er Maiken Jensen mere vejleder end underviser, fortæller hun. Den daglige kontakt og følelsen af, at alle elever er på bølgelængde, har hun savnet rigtig meget. 

“Jeg har forsøgt at få det bedste ud af min online undervisning, hvor jeg har gjort meget ud af at lave fælles start og fælles afslutning med eleverne, så ingen blev tabt eller forsvandt bag skærmen,” siger Maiken Jensen. 
 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater