Enighed på Christiansborg: Nedskæringer er en realitet
folketinget_eksterioer

Enighed på Christiansborg: Nedskæringer er en realitet

Et bredt flertal i Folketinget er enigt om at gennemføre nedskæringer på gymnasierne. Pengene går til politiet.

Nedskæringerne har været ventet længe, og nu er de en realitet. De næste fire år skal gymnasierne spare to procent om året.

Stx, som samtidig også rammes af en ekstra taxameternedsættelse, har om fire år mistet over 11 procent af det nuværende budget.

Regeringen, de øvrige borgerlige partier og Socialdemokratiet indgik i går et politiforlig, som blandt andet skal finansieres af et såkaldt omprioriteringsbidrag på to procent om året på de gymnasiale uddannelser. Erhvervsuddannelserne bliver til gengæld ikke ramt af nedskæringer til næste år.

Radikale Venstre sad også med i forhandlingerne om politiforliget, men valgte at trække sig, da partiet ikke kunne acceptere nedskæringer på ungdomsuddannelserne.

Endnu flere penge fjernes
Tidligere i efteråret blev partierne bag erhvervsuddannelsesreformen enige om en ny taxameteraftale, som tager penge fra stx og VUC og sender dem over til erhvervsuddannelserne.

Denne aftale koster stx 235 millioner kroner i 2017, mens de VUC-centre, som udbyder fjernundervisning, allerede i 2016 mister 138 millioner kroner.

Læs Overblikket: Se hvor meget der skal skæres på skolerne

Nogle VUC-centre har allerede bebudet afskedigelsesrunder.

Læs: VUC går nu i gang med at fyre lærere

Både Danske Gymnasier og Gymnasieskolernes Lærerforening har også været ude at sige, at så store nedskæringer vil koste arbejdspladser på gymnasierne. Samtidig er både rektorer, lærere og elever sikre på, at nedskæringerne vil gå ud over kvaliteten.

Gymnasier: Nedskæringer vil betyde afskedigelser

Elever om nedskæringer: Det vil gå ud over os

Så meget skal der skæres

Ungdomsuddannelser skal skære to procent i 2016, og regeringen planlægger med yderligere to procent nedskæringer om året frem til 2019.

Samtidig betyder en ny taxameteraftale, at der flyttes penge fra VUC og stx over til erhvervsuddannelserne, mens taxameteret for hhx forhøjes.

De samlede konsekvenser per uddannelse til og med 2019:

• Stx: 11,2 procent
  • Hf: 8,7 procent