Elever løser problemer for hospital
norre_gymnasium_herlevhospital_vinderhold_beskaaret

Elever løser problemer for hospital

Elever og lærere fra Nørre Gymnasium er begejstrede for et innovationsforløb på Herlev Hospital. Her brugte eleverne deres viden fra fagene biologi og psykologi til at løse konkrete problemstillinger for hospitalets afdelinger.

Hvordan får man ældre patienter til at komme ud af sengen, og hvordan forbedrer man håndhygiejnen på en plastikkirurgisk afdeling?

Det har Herlev Hospital spurgt eleverne fra 3.z på Nørre Gymnasium om. Klassen har gennem et innovationsforløb udviklet løsninger på aktuelle problemstillinger hos fem af hospitalets afdelinger.

Elever kunne røre ved problemstillingerne
Elev Christine Friedlænder var meget glad for forløbet:

”Vi blev udfordret. Det kan jeg godt lide. I stedet for bare at have den samme læringsmetode, som vi plejer, kom vi ud og prøvede noget nyt og skulle bruge teorien rent praktisk. Vi kom ud på afdelingen og talte med patienter og personale. Jeg er selv meget visuel – at komme ud og se og næsten røre ved problemstillingen, synes jeg, fungerer meget bedre end bare at høre om det,” siger Christine Friedlænder fra 3.z.

Klassen arbejdede i fem grupper med forskellige cases. Christine Friedlænders gruppe arbejdede med løsninger til, hvordan både patienter og medarbejdere på Plastikkirurgisk Afdeling kan blive bedre til at vaske hænder.

Koblingen mellem teori og praksis er netop en af grundene til, at lærer Jette Hannibal er yderst begejstret for forløbet på Herlev Hospital.

”I elevernes hoveder er der en klar skillelinje mellem skolen og virkeligheden. Innovationsforløbet er en enestående måde at få koblet teori og praksis på og få eleverne til at se, at det, de lærer i skolen, kan bruges ude i den såkaldte virkelighed. At bruge sin faglige ballast til at få ting til at ske giver noget fuldstændigt anderledes for eleverne, end når vi i skolen gør brug af eksempler,” siger Jette Hannibal, der er psykologilærer på Nørre Gymnasium og en af to lærere involveret i innovationsforløbet.

De fem cases på hospitalet var blandt andet udvalgt, så eleverne skulle bruge fagene biologi og psykologi i problemløsningen.

Virkeligt problem gav godt teamwork
Catharina Lindgreen fra 3.z synes, forløbet var en spændende og anderledes måde at blive undervist på.

”Det var gruppearbejde på en anden måde, fordi det var et virkeligt problem, vi skulle løse sammen. Nogle gruppearbejder i dansk kan være bedre end andre – her var vi på lige fod og kunne alle bidrage med idéer,” fortæller hun.

Samarbejde og evnen til at lytte til andre er også, ifølge Jette Hannibal, nogle af de kernekompetencer, eleverne får med sig fra innovationsforløbet.

”Det motiverede mange til at deltage aktivt, at det var et virkeligt problem, som vi skulle håndtere og finde en løsning på.  Det betød, at hele teamworket fungerede godt,” siger Christine Friedlænder.

Ny viden i spil
Innovationsforløbet har udover samarbejde også krævet, at eleverne har kunnet tilegne sig hel ny viden som eksempelvis teori om nudging og brugt metoder som observation, indsamling af data og analyse.

”Vi vil gerne have eleverne til at se, at det er viden og helst masser af viden, man får idéer af. Man får ikke idéer ud af ingenting,” siger Jette Hannibal.

Elever bliver taget seriøst
De cases, eleverne har arbejdet med, er udfordringer, afdelingerne selv søger løsninger på. Det gav et stort engagement blandt eleverne.

”Eleverne var stolte af at komme ud på en voksenarbejdsplads, hvor der virkelig var interesse for deres input, og hvor de blev taget seriøst,” siger Jette Hannibal.

”Det var vildt godt, at vi blev taget så seriøst, selvom vi kun er gymnasieelever. Der blev virkelig lagt vægt på, at vi rent faktisk kunne bidrage til en udvikling på Herlev Hospital. Det er noget helt anden end en normal opgave i skolen, hvor man afleverer og så går videre til den næste opgave. Her vil hospitalet måske arbejde videre og bruge det i fremtiden,” siger Catharina Lindgreen fra 3.z, hvis gruppe kom med bud på, hvordan hospitalet motiverer flere ældre patienter til at træne, når de ligger på Ortopædkirurgisk Afdeling.

Forløbet sluttede med, at eleverne præsenterede deres løsninger for et panel fra hospitalet, der blandt andet bestod af medarbejdere fra afdelingerne. Elevernes forslag blev modtaget med stor begejstring af hospitalet og belønnet med biografgavekort.

Innovationsforløbet på Herlev Hospital

• Innovationsforløbet har strakt sig over et par måneder.
  • Eleverne har været to halve og en hel dag på Herlev Hospital.
  • Hospitalet havde udarbejdet fem autentiske cases til eleverne, der skulle løse dem i grupper.
  • Eleverne skulle blandt andet interviewe og observere ude på afdelinger for at komme frem til løsninger.

Projekterne på Herlev Hospital

• Forbedre håndhygiejnen på Plastikkirurgisk Afdeling.
  • Motivere ældre patienter til træning og aktivitet på Ortopædkirurgisk Afdeling.
  • Forbedre aktivitetsmuligheder og indretning af hospitalets forhal.
  • Indretning af et ungdomsvenligt venteværelse i Børneafdelingen.
  • Mobilisering af patienter, så de får lyst til at komme ud af sengen i Medicinsk Afdeling.