Elever, lærere og rektorer i fælles front for gymnasie-ressourcer

Elever, lærere og rektorer i fælles front for gymnasie-ressourcer

Et socialt taxameter må ikke omfordele penge fra gymnasierne til erhvervsskolerne, skriver formændene for elever, lærere og rektorer i et fælles debatindlæg i Politiken.

Christine Antorinis udmelding, om at et socialt taxameter vil betyde ”en mindre omfordeling” fra gymnasier til erhvervsskoler, har fået elever, lærere og rektorer til at reagere.

I et fælles debatindlæg i Politiken skriver formændene for henholdsvis Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, GL og Gymnasieskolernes Rektorforening:

”Vi støtter dog ikke et socialt taxameter, der har til formål at omfordele de økonomiske ressourcer fra det almene gymnasium til erhvervsuddannelserne. Et sådant taxameter vil blandt andet give de gymnasier, der i forvejen er udfordret ressourcemæssigt på grund af elevsammensætning, yderligere vanskeligheder."

Mathilde Lynggaard Vinther, Annette Nordstrøm Hansen og Anne-Birgitte Rasmussen skriver dog også, at de støtter et socialt taxameter, men pengene skal blive inden for gymnasiesektoren.

Regeringen vil fremlægge en model for et socialt taxameter i forbindelse med udspillet til Finansloven senere på måneden.

Læs debatindlægget her