Ekstra penge til udvikling af fjernundervisning på hf-enkeltfag
Fjernundervisning, online, virtuel

Ekstra penge til udvikling af fjernundervisning på hf-enkeltfag

Børne- og undervisningsministeren vil give et særtilskud på 30 millioner kroner til at udvikle fjernundervisning på voksenuddannelser. Dermed falder der også penge af til hf-enkeltfag.

Fjernundervisningen, som pludselig er blevet hverdag for mange elever, kursister og lærere på grund af coronakrisen, skal udvikles yderligere på voksenuddannelserne.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give et særtilskud på 30 millioner kroner til udvikling af fjernundervisning på blandt andet hf-enkeltfag, skriver Altinget.

“Vi er glade for, at regeringen denne gang har husket VUC,” siger formand for Danske HF & VUC Pernille Brøndum til gymnasieskolen.dk.

Hun henviser til, at hf-enkeltfag i den nye finanslovsaftale ikke fik ekstra penge, mens de gymnasiale uddannelser får 220 millioner kroner mere om året i de næste fire år.

Dyrt at udvikle fjernundervisning
“Det er dyrt at udvikle fjernundervisning, og vi har brugt mange ressourcer på det over flere år, samtidig med at der er blevet sparet på fjernundervisning og VUC generelt,” siger Pernille Brøndum.

Vi er dog glade for, at vores arbejde med at udvikle fjernundervisning bliver anerkendt.

Pernille Brøndum, formand
Danske HF & VUC

De 30 millioner kroner skal deles mellem voksenuddannelserne blandt andet Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU), Almen Voksenuddannelse (AVU), ordblindeundervisning og som skrevet hf-enkeltfag. Det er derfor endnu også uvist præcis, hvor mange penge der tilfalder VUC.

“Vi er dog glade for, at vores arbejde med at udvikle fjernundervisning bliver anerkendt, og det har jo vist sig at være yderst relevant på grund af coronasituationen,” siger Pernille Brøndum, som forudser, at netop coronakrisen kan betyde, at flere på grund af ledighed får brug for videreuddannelse for eksempel på hf-enkeltfag.

Politikere glemte hf-enkeltfag
Som skrevet fik hf-enkeltfag ikke del af de ekstra midler, som blev uddelt til de gymnasiale uddannelser på finansloven. Særtilskuddet til udvikling af fjernundervisning er dog ikke et plaster på såret til hf-enkeltfag. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre ifølge Børne- og Undervisningsministeriet.

Pernille Brøndum siger, at hun stadig regner med, at hf-enkeltfag også får et økonomisk løft på næste års finanslov.

“Hf-enkeltfag er blevet beskåret som de andre uddannelser, så det er vigtigt at huske den uddannelse,” siger hun.

Altinget skrev i går, at regeringens støttepartier, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, ønsker, at hf-enkeltfag også skal have et løft. Partierne mener, at det var en fejl, at hf-enkeltfag ikke kom med i finanslovsaftalen. Partierne gik dog specifikt efter, at de gymnasiale uddannelser fik et løft ved finansloven, og dermed blev hf-enkeltfag, som ligger under voksen- og efteruddannelsesområdet glemt.

Partierne vil dog råde bod på det. Radikale Venstre mener, at der skal lægges penge oven i de 220 millioner kroner til hf-enkeltfag. Enhedslisten og SF peger på muligheden for at hf-enkeltfag får del i de 220 millioner kroner.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil ønsker ikke at kommentere sagen på nuværende tidspunkt.