Direktør: Flere penge til hhx er kun en halv sejr
rene_van_laer

Direktør: Flere penge til hhx er kun en halv sejr

Det er godt, at hhx-taxameteret bliver hævet, men regeringens planlagte besparelse på uddannelse æder hurtigt pengene op, pointerer direktør for uddannelsesinstitutionen København Nord.

René van Laer fik hurtigt armene ned igen oven på nyheden om, at hhx-taxameteret hæves med 2.300 kroner per årselev fra 2017.

Han er direktør for den store uddannelsesinstitution København Nord, som blandt andet udbyder hhx, merkantil erhvervsuddannelse og stx for 3.000 elever. Han sidder også i bestyrelsen for Danske Erhvervsskoler Lederne. Organisationen har arbejdet for at hæve taxameteret for hhx for at udligne ”den uforklarlige forskel mellem taxametrene mellem hhx og stx.”

”Vi har arbejdet for at hæve hhx op på stx-niveau – ikke for at stx-taxameteret skulle sættes ned,” siger han og henviser til, at stx taxameteret bliver sat ned med 2.000 kroner per årselev i 2017.

Læs: Ny aftale: Stx mister endnu flere millioner – hhx får dog flere

Økonomisk forskel
Efter hhx og stx fik samme arbejdstidsaftale i 2013 har der været en ubegrundet forskel i taxameteret mellem de to uddannelser. Ifølge Undervisningsministeriets beregninger er den forskel nu udlignet.

”Det gør en økonomisk forskel for os. Vi får 3,9 millioner kroner mere til hhx og 600.000 kroner mindre til stx i 2017. Samtidig betyder det også noget psykologisk. Vi har både hhx og stx i samme hus, og jeg tror, at nogle af lærerne synes, det er mærkeligt, at stx får mere i taxametertilskud end hhx,” siger Rene van Laer.

Samlet set får hhx 69 millioner kroner mere om året i 2017, til gengæld mister stx 235 millioner kroner, mens VUC også mister et trecifret millionbeløb.

René van Laer har derfor også svært ved for alvor at glæde sig over aftalen, selv om udligningen mellem hhx og stx nu er en realitet.

”Stx mister jo langt mere end hhx får, så det er en voldsom nedskæring,” siger René van Laer.

Justeringen sker i forbindelse med en ny aftale mellem partierne bag erhvervsuddannelsesreformen. Reformen fra 2014 var nemlig underfinansieret med 440 millioner kroner, og de penge kommer især stx og VUC til at betale.

Læs: VUC i chok over nedskæringer

Nye besparelser på vej
Aftalen, som samlet fjerner over 450 millioner kroner fra stx og VUC, kommer, efter regeringen i forvejen har varslet nedskæringer på to procent om året på uddannelsesområdet de næste fire år.

Hvis de nedskæringer gennemføres kan René van Laer regne ud, at de ekstra penge han får i budgettet på grund af et forhøjet hhx-taxameter allerede er ædt op af nedskæringer i 2017.

”Man kan sige, at det forhøjede taxameter for hhx betyder, at vi skal skære mindre ned, end vi ellers skulle,” siger han.

Ifølge ham kan det ikke undgå at gå ud over eleverne og undervisningen, hvis nedskæringerne gennemføres de næste fire år.

”75 procent af vores udgifter er lønninger, og vi kan kun hente meget lidt andre steder. Vi kan jo ikke spare på varmen eller lyset,” siger René van Laer.

Skærer ned på fremtiden
På uddannelsessektorens vegne undrer han sig over regeringens prioriteringer.

”Man siger, at vi i fremtiden skal leve af veluddannede unge, og så skærer man ned på uddannelse for at få råd til mere til de ældre på finansloven,” siger direktøren for Købehavn Nord.

Læs: Gymnasier: Nedskæringer vil betyde afskedigelser

Så meget skal der spares

Regeringen vil skære to procent om året i de næste fire år på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Det såkaldte omprioriteringsbidrag på to procent skal dog første vedtages i forbindelse med finansloven for næste år.

Partierne bag erhvervsuddannelsesreformen har besluttet at skære 235 millioner kroner fra stx. Pengene skal blandt andet bruges til at finansiere erhvervsuddannelsesreformen.

Taxameteret for hhx bliver til gengæld forhøjet med 69 millioner kroner.

Et særskilt taxameter for fjernundervisning betyder blandt andet, at VUC skal af med 138 millioner kroner.