Digitalisering kan fjerne elevers fokus
Birgitte_Darger

Digitalisering kan fjerne elevers fokus

Digitaliseringen er i gang på de danske gymnasier. Senest har Ørestad Gymnasium valgt at digitalisere sig 100 procent. Det kan skabe mangel på fokus og fordybelse, mener Birgitte Darger, næstformand i Dansklærerforeningen.

Tablets, computere og digitalisering præger undervisningen i gymnasieklasser landet over. Senest har man på Ørestad Gymnasium i København gjort alle 1. g-klasser 100 procent digitale.

Men Birgitte Darger, næstformand i Dansklærerforeningen, mener, at man bør forholde sig både nysgerrigt og kritisk til digitaliseringen.

”Bogen har nogle kæmpe fordele i forhold til nettet. Det er væsentligt nemmere at fordybe sig i noget, når man sidder med en bog eller en længere tekst i hånden, end hvis man har den på computeren,” siger hun.

Fjerner fokus
Birgitte Darger mener, at eleverne skal have en form for digital dannelse, inden man i for høj grad tager hul på digitaliseringen. For eleverne kan alt for let miste deres fokus på teksterne.

”Vi skal lave plads til fordybelsen, når vi i så stor grad begynder at bruge it i vores undervisning. Men det bliver svært for lærerne at få eleverne til at sidde i et langt træk og fordybe sig i stof, når eleverne har mulighed for at surfe rundt på nettet efter noget helt andet end det, de skal koncentrere sig om. Derfor skal eleverne lære at tage vare på deres læring, før alt kommer til at foregå på skærmen,” siger hun.

Skrivepædagogisk genialt
Til daglig er Birgitte Darger dansklærer på Det Frie Gymnasium i København. Her har flere af eleverne også computere med til undervisningen. Hendes oplevelser med brugen af elektronik i undervisningen er en blandet fornøjelse. Men digitalisering har også sine klare lyspunkter, understreger hun.

”Skrivepædagogisk er digitalisering helt genialt. Mine danskelever bruger det både som skriveredskab og til at dele filer med hinanden. De skriver åbent og læser hinandens tekster på nettet, og det lærer de meget af,” siger Birgitte Darger.

”Hvis man udnytter teknologien til at sætte pædagogikken og læringen i højsædet, så er det smart og meget positivt. Men digitalisering og elektronik er jo ikke smart i sig selv. Og jeg håber ikke, at man vælger digitaliseringens vej bare for at være smart og med på moden.”

Bruger selv teknologien
Birgitte Darger er ikke teknologiforskrækket. I sin danskundervisning er hun for nylig begyndt på at kombinere nettet og en grundbog. Det giver eleverne mulighed for at få oplæsning af gamle danske tekster parallelt med, at de selv læser. Og det gavner de elever, der har svært ved at læse teksterne, der er skrevet på gammelt dansk, mener hun.

”Brugen af både bøger og elektronik er vejen frem. For kombinationen kan være med til at udvikle elevernes kompetencer. Det er kun godt, der er nogen ligesom Ørestad Gymnasium, der arbejder på at fremme digitaliseringen. For de kan lære os andre, hvordan vi skal udvikle os, og det er vejen frem.”