Det nye hf er en succes med knaster

Det nye hf er en succes med knaster

Faggrupper og eksamener kan blive udfordringerne i det nye hf, der ellers får stor ros fra både lærere og elever.

”Vi kunne nærmest ikke få armene ned igen.”

Sådan sagde Verner Rylander-Hansen, der er formand for Lederforeningen for VUC, da Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) havde Folkemøde-debat om hf i den nye gymnasiereform.

Sejrsstemningen skyldes især, at hf stadigvæk kan give adgang til universitetsuddannelserne.

Alternativets Pernille Schnoor synes dog, at sejren er kommet på et tyndt grundlag.

”Politikere kan altid gå ud og melde noget rigtig møg ud, og hvis vi så får noget, der er lidt bedre, så klapper alle,” sagde Pernille Schnoor.

Hun havde gerne set, at gymnasiereformen havde været mere ambitiøs. Nye eksamensformer og nye tanker om almendannelsen er blandt de ting, hun gerne havde set af nye tiltag.

Verner Rylander-Hansen anerkender, at der med de mange positive dele af det nye hf også medfølger nogle knaster.
Han synes især, at det er problematisk, at der til eksamenerne i de tværfaglige grupper, kultur- og samfundsfaggruppen og den naturvidenskabelige faggruppe, nu skal trækkes et af gruppens fag, som eleverne skal eksamineres i. Det vil komme til at ødelægge den tværfaglighed, som hf-uddannelserne har kæmpet hårdt for at få til at fungere, mener han.

Lærere og elever skal inddrages
Også forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Veronika Schultz var positivt stemt overfor hf-delen af den nye gymnasiereform.
Hun understreger dog, at implementeringsfasen er afgørende. Det er blandt andet de nye fagpakker i hf, der både kan vise sig at være gode eller dårlige for eleverne, mener hun.

”Jeg håber, at vi elever og lærerne vil blive involveret i implementeringsarbejdet. Det handler meget, om de her fagpakker bliver snævre eller brede,” sagde Veronika Schultz.

Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen understregede også vigtigheden af, at eleverne og lærerne får ejerskab over det nye hf, som hun mener ser rigtig godt ud. Hun ser dog også problematiske dele.

”Det er uforståeligt for mig, at politikerne har nedprioriteret de kreative fag,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Det var en udtalelse, som uddannelsesordfører for Liberal Alliance Henrik Dahl ikke kunne lade passere. Han mener, at det er en misforståelse, at kreativitet er forbeholdt fag som musik og billedkundskab. Han mener, at alle fag kan være kreative, men at det er vigtigt, at fagligheden ligger fast først. Derfor er det vigtigt for ham, at der i den nye gymnasiereform bliver slået et slag for fagligheden.

”Meningen med en ungdomsuddannelse er at sætte sig på en hård stol og gøre sig umage, alt det andet må altså komme bagefter,” sagde Henrik Dahl.