Demonstrationer i hele landet: Fakler, flag og forhåbninger
20180410OK18-Demo-Aarhus012

Demonstrationer i hele landet: Fakler, flag og forhåbninger

Gymnasielærere og andre offentligt ansatte mødtes til demonstrationer i flere danske byer i går. Gymnasieskolens fotografer var med i Aarhus, Odense og København.

Arbejdsgiverne for de offentligt ansatte havde varslet lockout for 440.000 offentligt ansatte den 10. april. Forligsmanden har dog udsat konflikten, og i stedet blev dagen markeret med demonstrationer i flere byer og fakkeloptog i Aarhus. (Foto: Jesper Voldgaard)

Gymnasielærere og andre demonstranter mødtes i Kongens Have i Odense klokken 17. (Foto: Hung Tien Vu)

Efter der blev varslet konflikt, har GL fået produceret studenterhuer i pap med teksten: Respekt om den danske model. Huerne blev flittigt brugt i Odense i går. (Foto: Hung Tien Vu)

youtube://v/D-ZBC0xD3YY

Bertel Thorvaldsens Plads ved siden af Christiansborg i København var tæt pakket.

“Vi ønsker at fastholde en betalt spisepause. Det skal være slut med ensidigt at fjerne goder med et pennestrøg. At fjerne frokostpausen er tyveri ved højlys dag,” sagde formand for GL Annette Nordstrøm Hansen blandt andet fra talerstolen på Bertel Thorvaldsens Plads i København. (Foto: Rie Neuchs)

Kort før solen gik ned i Aarhus, tændte demonstranterne fakler. På billedet ses blandt andet lærere fra Hasseris Gymnasium. (Foto: Jesper Voldgaard)

Tillidsrepræsentant på Vestfyns Gymnasium Poul Dalgaard bar et af de hvide GL-flag med teksten ‘Respekt om den danske model’. (Foto: Hung Tien Vu)

Chefforhandleren for de statsansatte, Flemming Vinther, holdt tale i Kongens Have i Odense. Han har brugt langt tid på at forhandle med minister for offentlig innovation Sophie Løhde, men stadig uden resultat. (Foto: Hung Tien Vu)

Mange lærere gav i går udtryk for, at de stadig håber på en aftale, så de undgår en konflikt. Men flere gav også udtryk for, at det er vigtigt, at fagbevægelsen nu markerer, at “nok er nok“. (Foto: Jesper Voldgaard)

For første gang i Danmarkshistorien demonstrerede samtlige offentligt ansatte sammen i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. Medlemmer fra 80 organisationer deltog i demonstrationerne i går. (Foto: Rie Neuchs)

Både fra talerstolerne og blandt de offentligt ansatte blev der talt om at investere i velfærdssamfundet og i de offentligt ansatte. (Foto: Rie Neuchs)

Demonstrationer og andre aktiviteter

Den 10. april var der også demonstrationer i Esbjerg, Randers, Rønne og Varde, og den 11. april er der fakkeloptog i Aalborg.

Følg med i aktiviterne her