De borgerlige afviser socialt taxameter
Socialt taxameter shutterstock_143668330

De borgerlige afviser socialt taxameter

Undervisningsministeren har afsløret, at regeringens finanslovudspil vil indeholde et socialt taxameter. Men de borgerlige partier vender tommelfingeren nedad til det sociale taxameter.

Der er ingen borgerlig opbakning til regeringens forslag om et socialt taxameter. Sådan lyder udmeldingen i en artikel fra Altinget i dag.

Tidligere på måneden afslørede undervisningsminister Christine Antorini (S), at regeringen vil fremlægge et forslag til et socialt taxameter som del af finanslovforslaget.

”Det er nødvendigt, at de skoler, der har mange socialt udfordrede elever, får en håndsrækning. Det giver vi ved at indføre et socialt taxameter, der tilgodeser de skoler, der huser mange af de elever, der er i risiko for at falde fra,” sagde ministeren.

Fagligt taxameter
Men hvis regeringen ønsker at indgå næste års finanslov med de borgerlige partier, skal den ikke gøre sig forhåbninger om at få indført et socialt taxameter.

Venstres uddannelsesordfører, Peter Juel Jensen, meldte allerede tidligt klart ud om taxametret:

”Vi mener ikke, at man skal belønne skolerne på forhånd. Man skulle hellere give et større tilskud til de skoler, som kan vise, at de er i stand til at løfte eleverne og sikre et lavere frafald,” sagde han dengang til Jyllands-Posten.

Det er de konservatives uddannelsesordfører, Lene Espersen, enig i.

”I stedet for at hælde pengene over på de elever, der har de ringeste forudsætninger, bør vi i stedet indføre et fagligt, aktivitetsbaseret taxameter, der belønner de ungdomsuddannelser, som løfter alle eleverne," siger hun til Altinget.

Socialt taxameter belønner forkert
Hos Liberal Alliance mener uddannelsesordfører, Merete Riisager, at et socialt taxameter udelukkende  belønner de skoler, som kan tiltrække mange unge fra uddannelsesfremmede hjem.

”Det sociale taxameter har derimod ikke fokus på, hvor meget de unge løfter sig rent fagligt i løbet af deres uddannelse, derfor bakker jeg op om det faglige taxameter, hvor man netop belønner de skoler, der kan lære eleverne noget,” siger Merete Riisager til Altinget og understreger, at man let kan fjerne det nuværende færdiggørelsestaxameter og erstatte det med et fagligt taxameter.

Dansk Folkeparti er også imod det sociale taxameter, men de ønsker i stedet at højne grundtilskuddet til de gymnasier og erhvervsskoler, der har mange elever med sociale problemer, fortæller Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Alex Ahrendtsen, til Altinget.

Ud over regeringen har SF og Enhedslisten meldt ud, at de bakker op om det sociale taxameter.

Regeringen præsenterer sit finanslovudspil tirsdag i næste uge.