Danske gymnasieelever ”koster” mindre end i Mexico
Elever

Danske gymnasieelever ”koster” mindre end i Mexico

Danmark ligger langt nede på OECD’s liste, når det gælder udgifter per gymnasieelev

Både Mexico og Slovenien bruger flere penge per gymnasieelev, end Danmark gør. Målt i udgifter per gymnasieelev ligger Danmark nummer 24 blandt OECD-landene. Det skriver Politiken på baggrund af en analyse fra tænketanken Kraka.

Et af regeringens argumenter for at skære på uddannelse har været, at Danmark er det land i OECD, som bruger mest på uddannelse målt i bruttonationalproduktet. Det har tidligere vist sig, at den påstand kun er rigtig, hvis man tæller udgifter til børnehaver og SU med.

Læs: Minister bruger børnehaver i besparelsesdebat om uddannelser

Og nu viser det sig altså så, at Danmark er langt fra topplaceringerne i OECD, når det gælder udgifter per gymnasieelev.

Nicolai Kaarsen, der er økonom i Kraka og har lavet analysen, siger til Politiken:

“Regeringens argument for at skære i udgifter til ungdomsuddannelserne er, at Danmark er placeret højt internationalt set. Det holder simpelthen ikke”.

Ungdomsuddannelserne bliver i år beskåret med to procent, og regeringen lægger op til, at den nedskæring fortsætter de næste fire år. Derudover mister stx yderligere 235 millioner kroner i 2017, hvilket svarer til over tre procent på næste års budget.