Dansk Erhverv: Også pædagoger vil have glæde af mere matematik
Mette Fjord Sørensen

Dansk Erhverv: Også pædagoger vil have glæde af mere matematik

Man kan blive optaget på 123 videregående uddannelser uden matematik på B-niveau. Alligevel mener Dansk Erhverv, at alle gymnasieelever skal have matematik B.

Dansk Erhverv mener, at alle elever i gymnasiet skal have matematik B. Uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv Mette Fjord Sørensen erkender dog, at faget ikke er lige relevant for alle videregående uddannelser.

Nogle er dygtige til sprog, men ikke til tal, hvorfor skal de have matematik B?

”Vi mener ikke, at matematik B er så højt et krav i forhold til, hvad man skal kunne, når man kommer ud i arbejdslivet. Selv om du er en dygtig sprogkorrespondent, skal du stadig kunne finde noget statistik og nogle tal. Undersøgelser viser også, at elever, som har haft matematik B, har lettere ved at lære sprog i forhold til den logiske forståelse af grammatik. Vi mener, det er vigtigt at styrke fagligheden i gymnasiet og på de videregående uddannelser. Samtidig skal vi have stoppet, at enormt mange unge tager et suppleringskursus i matematik B for at komme ind på en videregående uddannelse.”

Men du kan vel godt være talblind og alligevel være et begavet menneske, hvorfor skal der ikke være plads til dem i gymnasiet?

”Jo, men jeg vil godt holde fast i, at matematik B ikke er så stort et krav, og det er jo ikke fordi, vi forventer, at alle får 12 i faget. De, som ikke er så glade for matematik, kan godt klare faget alligevel.”

I mener, at matematik C skal afskaffes, fordi faget ikke giver adgang til en række uddannelser. Skal samfundsfag og oldtidskundskab så også afskaffes?

"Nej, for de fag er en del af den almene dannelse i gymnasiet."

Kan matematik C ikke også give en almen forståelse for tal, renter og procenter for elever, som ikke skal bruge matematik i deres videre uddannelse?

"Det kan man sige, men grundlæggende er det en god idé ikke at lukke døre for sig selv, og det gør man til nogle uddannelser uden matematik B. Det er svært som 16-årig at have overblikket over, hvad man gerne vil være. Derfor er det smartere, at alle tager matematik B."

Ifølge uddannelsesguiden.dk er der 123 videregående uddannelser, der ikke kræver matematik B, for eksempel pædagoguddannelsen, overser I ikke det i jeres argumentation?

"Der kan måske være en pointe i forhold til for eksempel pædagoguddannelsen. Men der bliver også stillet større krav til pædagogerne om at gøre eleverne skoleparate og så videre. Vi mener, det er godt at hæve den faglige kvalitet i gymnasiet generelt. Tilstrømningen til gymnasierne er meget stor nu, og der er nok mange, som måske skulle vælge en anden uddannelse i stedet for. Hvis alle skal have matematik B, vil det nok afskrække nogle fra at gå i gymnasiet."

Hvis målet er at afskrække eller få færre ind, kan man så ikke gøre det på en mere målrettet eller intelligent måde?

"Det er ikke et mål at afskrække eller få færre ind, det er bare en god sideeffekt. Hvis det kun handlede om at få færre ind, kunne vi lige så godt hæve karakterkravet til gymnasiet. Det er mere hensigtsmæssigt at gøre matematik B obligatorisk, så de unge ikke lukker døre for sig selv i forhold til de videregående uddannelser."