Danmarks sjoveste lærerværelse

Danmarks sjoveste lærerværelse

Facebook-gruppen ”jeg havde en gang en elev, der …” er de sociale mediers svar på lærerværelset, hvor de gode historier bliver fortalt. Til tider er det stærkt underholdende.

Vidste du, at amerikanerne allerede under Vietnamkrigen kommunikerede via internettet? Jo, for de gik ”on line in the jungle”.

Det kan godt være, at mange lærere er sure over deres nye overenskomst, men som facebook-gruppen ”Jeg havde en gang en elev, der …” viser, er der tilsyneladende stadig noget at grine af i gymnasierne.

Gruppen er blevet særdeles populær og har nu over 2.000 medlemmer, godt nok er flere af dem ikke lærere, men er med på en kigger som med så meget andet på facebook. Væggen har dagligt en lind strøm af små fine perler af det sjoveste, det bedste og ikke mindst det værste fra gymnasierne fortalt af lærerne.

Danmarks største lærerværelse
Siden er facebooks svar på det store lærerværelse, hvor lærerne har smækket benene op på kaffebordet, og fortæller, ”nu skal I bare høre …,”. Det er for de lærere, som er kloge nok til at se det sjove i elevernes til tider lårklaskende uvidenhed eller søde forsøg på at imponere, kort før årskarakteren skal uddeles. Mens pauserne bliver effektiviseret væk på nogle skoler, fungerer ”jeg havde en gang en elev, der …” som en fælles pause, man kan koble sig på hele døgnet.

Og det kan til tider godt betale sig – hvem vil gå glip af spørgsmål som ”hvorfor han hed Psyko Brahe? Eller læse om sangeren, der synger i faldZ. Det er nærmest kunst. Der er dog også opslag, hvor mundvigene forbliver i vandret position. På en arbejdsplads er nogle sjovere end andre. Nogle siger meget, uden at sige noget sjovt, mens andre kommer med et enkelt tørt hug, som redder dagen. Sådan er det også på ”jeg havde en gang en elev, der …”.

Nu også landskendt
Gruppen blev kendt i bredere kredse, da Politiken.dk for få dage siden skrev en historie om, at elever følte sig hængt ud i gruppen. En klasse fra Rødovre Gymnasium mente, at de ville kunne genkende sig selv, hvis der blev refereret fra opgaver. Det virker godt nok lidt usandsynligt, at elever, som laver fejl, der er sjove nok til at blive omtalt i gruppen, vil opsøge en side, hvor 2.000 akademikere morer sig over en grammatisk fejl i en fransk stil. Men man ved jo aldrig.

At artiklen i Politiken.dk, derefter udløste en mindre hetz mod journalisten fra enkelte brugere, viser, at ikke alle opslag er lige elegante og sjove i gruppen, som ellers normalt giver noget at grine af hver dag.

Alt i alt er det dog værd at tage en pause og klikke sig ind på det virtuelle klasseværelse, hvor de gode historier bliver fortalt.

PS. Gruppen er ved en fejl blevet lukket for ikke medlemmer. Der arbejdes på at åbne den igen.