Chefforhandler: “Man skal lige finde optimismen frem på ny”
Flemming vinther forligsen

Chefforhandler: “Man skal lige finde optimismen frem på ny”

Forhandlerne håber stadig på en overenskomstaftale for de offentligt ansatte, røbede de foran Forligsinstitutionen. Men optimismen virkede knap så høj som ved seneste møde.

Pladsen foran Forligsinstitutionen var fyldt til bristepunktet her til formiddag, da chefforhandlerne for de offentligt ansatte var kaldt til møde af forligsmanden.
Sygeplejersker, lærere og andre offentligt ansatte stod så tæt foran indgangen til Forligsinstitutionen, at selv chefforhandlerne måtte mase sig igennem folkemængden.

Efter 20 timers forhandlinger udsatte forligsmanden Mette Christensen tidligt onsdag morgen som bekendt den forestående konflikt, og i dag tog forhandlerne for ansatte i regioner, kommuner og staten så fat på, hvad der af mange beskrives som et skæbnesvangert møde.

Gymnasieskolen.dk fangede chefforhandleren for de statsansatte Flemming Vinther, kort før mødet startede.

“Vi går ind for at lande en aftale, så jeg håber, at vi får nogle gode forhandlinger,” sagde Flemming Vinther.

Er du lige så optimistisk som før mødet i tirsdags?

“Man skal jo tro på det, og det gør jeg også, men det er klart, at når vi har forhandlet i to måneder, så skal man lige finde optimismen frem på ny,” sagde Flemming Vinther.

Han ønskede ikke at komme nærmere ind på, hvad der var de største problemer ved tirsdagens maratonforhandlinger.

“Det synes jeg, vi skal holde inde ved forhandlingsbordet, men alle kender de tre store områder, som ligger tilbage. Mon ikke at vi skal have en snak om dem igen,” sagde Flemming Vinther.

Ja eller nej til en aftale
Forligsmanden har givet forhandlerne besked på at tage tandbørste og sovepose med, hvilket af mange opfattes som et signal om, at der enten findes en aftale i weekenden, eller at man må konstatere, at forhandlingerne er brudt sammen.

“Det er klart, at vi ikke kan blive ved med at gå rundt om den varme grød. Nu må vi ind til kernen og få en afklaring,” sagde Anders Bondo Christensen, der er formand for folkeskolelærerne og topforhandler for de kommunalt ansatte.

Forhandlerne havde svært ved at svare på, hvor lang tid forhandlingerne ville tage.

“Hvis det tager lang tid, så er det forhåbentlig, fordi vi er ved at lave det skrivearbejde, som en aftale kræver,” sagde Anders Bondo Christensen.

Vi går ind for at lave en aftale

Flemming Vinther, formand
CFU

“Vi tager den tid, det tager, for vi har ikke på noget tidspunkt haft en interesse i at kaste vores medlemmer ud i en konflikt, som arbejdsgiverne i øvrigt har gjort endnu større med det voldsomme lockoutvarsel,” sagde Flemming Vinther og tilføjede:

“Vi går ind for at lave en aftale, for det er, hvad Danmark og de offentligt ansatte har brug for. Men det er jo lige så stort at sige ja til en aftale som at sige nej, for når man siger ja, så skal man kunne anbefale den til vores medlemmer og få den stemt hjem,” understregede Flemming Vinther, inden han hastede gennem folkemængden fulgt af klapsalver og slagsange.

Officielt har parterne til den 1. maj til at lande en aftale. Lykkes det ikke, vil strejker bryde ud den 6. maj og lockout den 12. maj.
Forligsmanden kan også vurdere, at det ikke vil lykkes at finde et kompromis imellem parterne, og så kan hun erklære forhandlingerne for sammenbrudte. I det tilfælde vil strejke og lockout bryde ud fem dage efter.