I september 2008 blev Erhvervsskolernes Forlag opmærksomme på, at der manglede en bog til undervisning i design på B-niveau. Derfor nedsatte de en arbejdsgruppe af lærere. To af de lærere, der blev hvirvlet ind i projektet, var Mette Koch og hendes kollega Dorthe Vesterholm Klausen fra Odense Tekniske Gymnasium, og pludselig var de en del af det forfatterkollektiv, der skulle skrive en undervisningsbog til design på B-niveau.
”Jeg var rigtig glad for at være en del af forfatterkollektivet og for at være med til at skrive den bog, jeg selv manglede i min undervisning,” siger Mette Koch, der især er tilfreds med, at stof om produktdesign, grafisk design og arkitektur nu er samlet i én bog.
Bogen er delt op i forskellige kapitler, der er skrevet af fem forskellige forfattere. Mette Koch og Dorthe Vesterholm Klausen stod for kapitlet om arkitektur. De har læst på universitetet sammen og kender derfor hinanden godt. Derfor føltes det naturligt for dem at arbejde sammen. De startede med at lave en brainstorm, hvor de fandt ud af, hvad de ville have med. Derefter delte de emnerne mellem sig.
Tænk på eleverne
Mette Koch fandt tid til at skrive på bogen om aftenen, i weekender og på skemafri dage. Imens hun skrev, tænkte hun meget på sine elever. Ligesom hun også afprøvede dele af teksterne på dem.
”Mine elever var rigtig gode til at give ærlig og brugbar feedback på de kapitler, øvelser og layouts, jeg præsenterede dem for. Jeg synes, man spørger eleverne for lidt i processer som denne. Derfor var jeg også rigtig glad for, at vores forlag lyttede til elevernes mening,” siger Mette Koch.
At man netop lytter til sine elever og afprøver materialet på dem, er et af de bedste råd, hun vil give andre lærere, der vil skrive undervisningsbøger.
Gennem skriveprocessen, der varede fra december til marts, mødtes Mette Koch og Dorthe Vesterholm Klausen hver anden uge. Så gav de hinanden feedback på det, de havde skrevet siden sidst.
Begreber er ikke statiske
Det har været meget vigtigt for Mette Koch, at designbogen er tidsneutral, hvilket ikke altid har været let at overholde.
”Det er svært at skrive om det design, vi lever i nu, fordi der måske først findes begreber for det om 20 år,” siger Mette Koch.
Forfatterkollektivet har også været meget opmærksomme på at skrive en bog, der ikke vil være forældet om få år. De ved, at skolerne ikke har ressourcer til at købe nye bøger hvert andet år og derfor har brug for tidløse bøger.
”Udfordringen ved at skrive i et kreativt fag som design er, at begreber og metoder ikke er statiske, som de er i en matematikbog,” siger Mette Koch.
Et holdbart koncept
Mette Koch afviser ikke, at hun vil skrive flere bøger i fremtiden.
”Jeg kunne godt finde på at skrive en bog til engelsk, hvis jeg så et koncept for mig. Men jeg ved ikke, om jeg ville skrive den alene eller sammen med andre,” siger hun.
For Mette Koch er der både fordele og ulemper ved at være flere om at skrive en bog – og set i bakspejlet synes hun, at de måske var for mange om at skrive designbogen. Lige så meget man kan få ud af at have forskellige kompetencer og baggrunde, lige så stor en hindring kan det være.
Design B udkom i august 2009, knap et år efter at de første spæde ideer til bogen var spiret frem.
”Det har været så sjovt at være med i processen og skabe bogen, og da jeg stod med det færdige resultat i hænderne, var jeg meget stolt,” husker Mette Koch.
Hun bruger ofte sin egen bog i undervisningen og synes, det er sjovt, når eleverne spørger, om hun har været med til at skrive bogen. Mette Koch føler, det er med til at give hende pondus som lærer. Hun bliver også glad, når hun er ude som censor og oplever, at andre har glæde af bogen, og at det er lykkedes at samle de ting, bekendtgørelsen kræver, at eleverne skal lære.
HVOR:
Underviser i design, dansk og engelsk på Odense Tekniske Gymnasium.
HVAD:
Har sammen med fire andre skrevet Design B, der også er udkommet som i-bog.
HVORNÅR:
Design B udkom på Erhvervsskolernes Forlag i 2009, i-bogen udkom i 2012.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode