Bøgerne er lagt på hylden

Bøgerne er lagt på hylden

1. g’erne på Ørestad Gymnasium er blevet 100 procent digitaliseret. Det betyder, at de har droppet de fysiske bøger og nu kun bruger computere og tablets. Det byder både på nye muligheder og udfordringer, mener lærerne.

På Ørestad Gymnasium er bøgerne blevet skrottet. Fra dette skoleår er gymnasiet nemlig på vej til en komplet digitalisering. Det betyder, at 1. g’erne har lagt bøgerne på hylden og kun bruger digitale undervisningsmidler i deres hverdag.

Digital dannelse
Digitaliseringen skaber nogle andre udfordringer end tidligere, mener Karen Wagner, der er dansklærer på Ørestad Gymnasium. For pludselig er eleverne kun et par klik væk fra underholdning og sociale medier på computeren.

”Eleverne skal klædes på til at være koncentrerede om undervisningen, når de sidder med en computer foran sig. De skal have en digital dannelse. Det er nemmere at administrere, at eleverne skal koncentrere sig om et digt, når de ikke er et klik fra Facebook. Og lige nu kan undervisningen alt for let blive præget af mangel på koncentration,” siger Karen Wagner.

Romaner på skærmen
Eleverne har mulighed for at finde deres bøger på skolens digitale bibliotek og downloade dem til computeren eller på tablet. Her bruger de et særligt program, som giver mulighed for at skrive noter i bøgerne og sende opgaver direkte til lærerne. Og deres lektier ligger som links på Lectio.

Men når de fysiske bøger er væk, betyder det, at alt skal på computeren. Medmindre det bliver printet ud. Det gælder også de romaner, der skal læses i dansk. Og det kræver noget tilvænning, mener Karen Wagner.

”Jeg synes, det virker som en udfordring at læse romaner på computerskærmen. Det virker ikke lige så flydende som i papirform. For os lærere er det vigtigt, at eleverne nærlæser teksterne, og det virker som udgangspunkt sværere på en skærm. Men jeg tror, det er et spørgsmål om tilvænning,” siger hun.

Fleksible muligheder
Digitaliseringen giver nogle andre muligheder, mener Per Sonne, der er fysiklærer på Ørestad Gymnasium. I starten af hans undervisningstime i fysik hiver alle eleverne deres computere frem. Normalt står Per Sonne og underviser eleverne foran tavlen, mens de tager noter, men i dette modul skal eleverne researche sig frem til, hvad de vil fremlægge for klassen. For mulighederne er mange. Og selvom Per Sonne ikke i større grad gør brug af digitaliseringens muligheder, anerkender han, at potentialet for anderledes undervisning er blevet mere fleksibel.

”Meget er blevet nemmere. Eleverne kan tage noter, rette opgaver, søge informationer og aflevere opgaver ved hjælp af computeren. Og lærerne følger også med i udviklingen. Nogen er bedre end andre. Min undervisning er mere traditionel, men andre lærere inddrager digitaliseringen i undervisningen. Mulighederne er mange, og fleksibiliteten betyder, at undervisningen i højere grad kan foregå på lærernes præmisser. Nogle bruger youtube-klip, og andre lærere får eleverne til at lave podcasts. Eleverne kan inddrages på nye måder,” siger Per Sonne.

Glade elever
Zacharias Juul Wallin går i 1. g på Ørestad Gymnasium. Han er meget tilfreds med digitaliseringen af gymnasiet. Den betyder ikke kun, at skoletasken er blevet lettere. Det betyder også, at han altid har undervisningsmaterialet med i skole.

"Alt er lettere tilgængeligt, når vi kun bruger computere. Vi har altid vores undervisningsmateriale med i skole for det kræver bare, at vi skal have computeren med. Og det er også blevet meget nemmere at tage noter," siger han. Men han indrømmer også, at det nogle gange er lidt for nemt at blive distraheret af Facebook.