Bestyrelserne: Vi sparer ikke for meget op
pengeskab

Bestyrelserne: Vi sparer ikke for meget op

Bestyrelsesformændene for VUC og Erhvervsskolerne afviser kritik af, at nogle skoler har for stor egenkapital. Skolerne har en sund økonomi, mener de.

Nej og atter nej. Vi lægger ikke for mange penge til side. Sådan lyder det kortfattede svar på kritikken af, at nogle skoler har en unødvendig stor egenkapital.

Kritikken kommer fra professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, i et interview på gymnasieskolen.dk fredag.

Formændene for bestyrelsesforeningerne for henholdsvis VUC og Erhvervsskolerne mener dog ikke, at de enkelte skoler opbygger unødigt høje egenkapitaler.

Investerer i de unge
Formand for VUC Bestyrelsesforeningen Per Skovgaard Andersen mener, det i den sammenhæng er afgørende, at skolerne ejer deres egne bygninger, og at der i de senere år er kommet flere kursister på VUC.

”Hvis vi skal drive ordentlig undervisning, skal vi sørge for, at der er bygninger, borde, stole og computere til alle. Vi kan kun få realkreditlån til 60 procent af bygningernes værdi, og derfor skal vi skaffe resten selv for eksempelvis at bygge til. Vi investerer i et godt undervisningsmiljø,” siger Per Skovgaard Andersen, som understreger, at flere skoler overtog deres bygninger med en negativ egenkapital, og at bestyrelserne og ledelserne derfor har opbygget egenkapital i de senere år.

Flere kursister
Samtidig mener han, at skolernes økonomi skal blive stærkere, når skolerne er i en fase, hvor kursisterne strømmer til.

”Vi har ekspanderet i nogle år, men man kan godt forestille sig, at der kommer nogle lidt mere magre år senere,” siger han.

Derudover mener Per Skovgaard Andersen heller ikke, at bygningernes værdi i sig selv er en garanti for skolernes økonomi, hvis det bliver dårligere tider.

”Det er ikke sikkert, skolerne kan få et lån i deres bygninger, hvis de er økonomisk nødlidende,” siger Per Skovgaard Andersen.

Ikke sparekasser
Per Påskesen er formand for Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne.

Han mener heller ikke, at Erhvervsskolerne generelt opbygger for stor egenkapital.

”Det er rart at vide, skolerne har en sund økonomi,” siger han.

Han mener, at erhvervsuddannelsesreformen kan betyde, at skolerne skal investere i nye typer lokaler og sørge for et bedre ungdomsuddannelsesmiljø for de nye elever. Derfor er det ifølge ham godt, at skolerne er rustet økonomisk til det.

Han mener dog også, at der er grænser for, hvor forsigtige skolerne skal være, når de laver budgetter.

”Skolernes midler skal bringes i omsætning, så de kan komme elever og lærlinge til gode. Skolerne skal ikke være sparekasser,” siger Per Påskesen.