GL: Alkohol på studieture skal diskuteres
Annette_Nordstrom

GL: Alkohol på studieture skal diskuteres

Det er på tide at diskutere om druk er foreneligt med en studietur, mener Annette Nordstrøm Hansen, næstformand i Gymnasieskolernes Lærerforening.

Studieture med byture og druk til den lyse morgen er en hellig ko, som mange skoler ikke tør røre ved, mener næstformand i GL Annette Nordstrøm Hansen. For hendes skyld må skolerne gerne slagte den hellige ko hurtigst muligt og begynde at diskutere, om nogle elevers store alkoholindtag passer sammen med en studietur.

I går skrev Gymnasieskolen.dk, at Stenhus Gymnasium & HF har indført alkoholforbud på studieture

”Jeg vil ikke blande mig i, om der skal være forbud mod alkohol på studieture, men jeg vil opfordre flere rektorer til at tage fat i problemstillingen og lave en god alkoholpolitik, som også gælder på studieture,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Mindre druk
Hun understreger, at det er hendes indtryk, at der faktisk bliver drukket færre genstande på studieturene nu end for år tilbage. Men der bliver stadig drukket for meget, mener hun.

”Jeg ved, at mange lærere er trætte af elever, der drikker for meget på studieture. Det er et kæmpe ansvar at stå med som lærer, når eleverne drikker for meget i udlandet,” siger Annette Nordstrøm Hansen, som mener, der er en berøringsangst i forhold til studieture og alkohol.

Konkurrence
”Studieture er også et konkurrenceparametre, og nogle skoler vil måske ikke være kendt for at være skolen, som lægger snævre grænser i forhold til alkohol og studieture,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun underviser selv i samfundsfag på Gefion Gymnasium i København og har arrangeret flere studieture til Indien. På disse ture har hun indført alkoholforbud.

”Indiens kultur er ikke forenelig med, at elever drikker alkohol. Samtidig er det en meget intens og anderledes tur, hvor alkohol ikke passer ind. Nogle elever siger øv, når de hører de ikke må drikke, men bagefter er de utrolig glade for turen,” siger hun.

Hun beskriver, at turene til Indien skaber et godt socialt sammenhold i klassen, fordi eleverne laver noget sammen om aftenen, i stedet for at de går ud og drikker.