Ældre mænd styrer skolerne
ældre mand

Ældre mænd styrer skolerne

Ungdomsuddannelser styres af ældre mænd. Tre ud af fire bestyrelsesformænd på gymnasierne er over 60 år.

Det kræver tilsyneladende mange årtiers erfaring at styre et gymnasium, og så er det åbenbart også en fordel at være mand.

Det kan man i hvert fald komme til at tro, når man ser alders- og kønsfordelingen i toppen af de danske ungdomsuddannelser.

Gymnasieskolen skrev for nyligt, at syv ud af ti rektorer på de almene gymnasier er mænd. Det viser sig også, at bestyrelsesformændene for gymnasierne i langt de fleste tilfælde er mænd, og at de ofte har en del år på bagen.

Ugebrevet A4 skriver, at 92 procent af bestyrelsesformændene for gymnasierne er mænd, mens det er 93 procent på erhvervsskolerne. 74 procent af formændene for de almene gymnasier har fejret 60 års fødselsdag, og hele 22 procent af dem er 70 år eller ældre. Til sammenligning er bestyrelsesformændene på erhvervsskolerne rene novicer, da kun tre ud af ti af dem er fyldt 60 år. Ugebrevet A4’s tal kommer fra en undersøgelse fra tænketanken DEA lavet i samarbejde med Pluss Leadership.

Seniorkonsulent Line Gry Knudsen fra DEA mener, at den skæve sammensætning er problematisk.

"I betragtning af at mange uddannelsesinstitutioner står over for store udfordringer med frafald og tiltrækning af dygtige elever, ville det være en god ide med mere mangfoldigt sammensatte bestyrelser, end tilfældet er i dag," siger hun til Ugebrevet A4.