Årets tophistorier: Snyd og nedskæringer
shutterstock_221062828

Årets tophistorier: Snyd og nedskæringer

Snyd, nedskæringer og gymnasiereformen blev de mest læste emner på gymnasieskolen.dk i 2015. Se hvilke historier som flest ville læse.

Snart er skolerne lukket ned, og lærere og elever har sagt “på gensyn i det nye år” til hinanden. Et år, som desværre ikke ser så lyst ud for gymnasierne.

Regeringens finanslovsforslag med store nedskæringer for gymnasierne blev vedtaget af et flertal af Folketingets partier. Det får store konsekvenser for gymnasierne.

De nedslående udsigter har naturligvis også påvirket gymnasieskolen.dk’s læsere.
En optælling af nyhedssidens 10 mest læste historier i 2015 viser, at halvdelen af historierne handler om nedskæringer.

Førstepladsen over de 10 mest læste historier handler dog om snyd til eksamen, hvor gymnasielærer Julian Bybeck Tosev dokumenterer, hvordan elever snyder til den skriftlige eksamen.

Læs: Sådan snyder elever til den skriftlige eksamen

Men herefter påvirkes hitlisten over mest læste historier af nedskæringernes voldsomme konsekvenser.
Siden nedskæringerne blev meldt ud, er det også det emne, som gymnasieskolen.dk har bragt flest artikler om.
Vil du have et overblik over besparelserne, kan du få det her.

Gymnasiereform
2015 blev sparket i gang med forhandlinger om en ny gymnasiereform. Det lykkedes dog ikke partierne at blive enige om en aftale. Det var især adgangskravet til de gymnasiale uddannelser, der skabte splid mellem gymnasieforligspartierne.
Emnet interesserede gymnasieskolen.dk’s læsere. Det resulterede i, at artikler om gymnasiereformen også blev nogle af nyhedssidens mest læste.

Læs: Få overblik over, hvad partierne vil med gymnasiet

Ivrig debat
Gymnasieskolen.dk’s læsere er ivrige debattører. De bidrager både med selvstændige debatindlæg og med kommentarer til artiklerne.
Det ses blandt andet ved, at en meget læst historie på gymnasieskolen.dk er et debatindlæg fra gymnasielærer Leena Haastrup, hvor hun fortæller om sin oplevelse af undervisningsministerens besøg på skolen.

Læs: Er ministerbesøg læring?

Redaktionen sætter stor pris på både debatindlæg og kommentarer, fordi vi mener, det er med til at skabe debat og vidensdeling fra lærer til lærer, samtidig med at I er med til at inspirere os til, hvad der er vigtigt at få belyst i gymnasielærernes fagblad.
Vi håber, at I i næste år på samme måde vil være med til at sætte kursen for Gymnasieskolen på alle medier.
Vi modtager som altid meget gerne forslag til historier på gymnasieskolen@gl.org.

Tak for i år
Med tak for kommentarer, historier og læsning af historierne ønsker redaktionen en glædelig jul samt et godt nytår.

Vi bringer igen daglige nyheder, blog- og debatindlæg på gymnasieskolen.dk fra den 4. januar.

Derudover kan man også holde sig opdateret på vores Twitterprofil Gymnasieskolen samt Facebooksiden Gymnasielærer

Top 10 over gymnasieskolen.dk's mest læste historier i 2015

1. Lærer: Sådan snyder elever til den skriftlige eksamen
  2. VUC i chok over nedskæringer
  3. Gymnasier: Nedskæringer vil betyde afskedigelser
  4. Pædagogikumkandidat er årets underviser
  5. VUC går nu i gang med at fyre lærere
  6. Lærernes tid med eleverne skal indberettes til Undervisningsministeriet
  7. Få overblikket: Hvad vil partierne vil med gymnasiet?
  8. Besparelser får konsekvenser: Lærerne skal løbe hurtigere
  9. Få overblikket over konsekvenserne af gymnasieudspillet