95 procent-målsætningen tæt på at lykkes

95 procent-målsætningen tæt på at lykkes

Nye tal viser, at 92 procent af alle unge forventes at få en ungdomsuddannelse. Piger med dansk baggrund er snublende tæt på at ramme målsætningen om, at 95 procent skal have en ungdomsuddannelse.

Ungdomsuddannelserne slår igen alle rekorder. Nye tal viser, at det forventes, at hele 92 procent af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse.

De såkaldte profiltal fra Undervisningsministeriet viser, at andelen af unge, som forventes at få en ungdomsuddannelse, igen er steget og nu aldrig har været højere.

Profiltallene 2011, som er en uddannelsesprognose for den årgang, som blev færdige med 9. klasse i 2011, er steget med seks procentpoint siden 2008.

Tæt på
Regeringen har det mål, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have mindst en ungdomsuddannelse, og tallene viser, at det er tæt på at lykkes.

Ifølge prognosen vil piger med dansk baggrund opfylde regeringens 95 procent-målsætning.

Drengene halter stadig efter, men de er rykket nærmere pigerne. Fra 2008 til 2011 er forskellen halveret fra otte til fire procentpoint. 90 procent af drengene forventes at få en ungdomsuddannelse.

Unge med anden etnisk baggrund end dansk vil også med stor succes gennemføre ungdomsuddannelser, viser prognoserne. 86 procent af de unge med anden etnisk baggrund end dansk vil få en studenterhue eller gennemføre en anden ungdomsuddannelse. I forhold til årgang 2008 er det en stigning på 9 procentpoint.