Annonce
Skip to content
Artikel
3 gode råd: Sådan bliver udbyttet størst
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
17. april 2023

3 gode råd: Sådan bliver udbyttet størst

Undervisning Observation af undervisning
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat
Link er kopieret

Fokus: Observation af undervisningen

Flere og ­flere ledere ­overværer lærernes ­undervisning. Det er en positiv ­udvikling, mener ­eksperter. Men også fyldt med udfordringer.

På Esbjerg Gymnasium og HF observerer ledelsen lærernes undervisning en gang om året inden medarbejderudviklings-
samtalerne. Kasper Kjærsgaard er tillidsrepræsentant. Her er hans tre bedste råd til andre skoler.

69543_GS_Magasin2_Tema_Art3Raad_Artikel_8
69543_GS_Magasin2_Tema_Art3Raad_Artikel_6

Klart formål
Det skal være tydeligt fra starten af, hvorfor ledelsen vil overvære undervisningen. Ledelsen skal gøre det for at se lærerne udføre kerneydelsen og få en forståelse for, hvilke udfordringer de står med i hverdagen. Hvis formålet er uklart, vil nogle lærere opleve observationen som en kontrol eller som formålsløs.

69543_GS_Magasin2_Tema_Art3Raad_Artikel_5

Vælg fokuspunkt
Det fungerer godt, hvis den enkelte lærer peger på en eller to ting, som lederen skal have fokus på under observationen i klassen, og som man kan tale om efterfølgende. Så er der et konkret formål med observationen, og det føles ikke som en kontrol. Det skaber derimod tryghed.

69543_GS_Magasin2_Tema_Art3Raad_Artikel_4

Fælles refleksion
Der kommer mest ud af den efterfølgende dialog, hvis den foregår i en positiv tone, hvor det ikke handler om at finde fejl, men om, at leder og lærer sammen reflekterer over elevernes læring, og hvad der sker i klasserummet. Det er vigtigt, at lederen lytter.

Læs de andre artikler om observation af undervisningen:

Kapitel 1:

Flere og flere ledere kigger med, når lærerne underviser

Kapitel 2:

På Helsingør Gymnasium observerer ledelsen undervisningen: Det kræver tillid og øvelse

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Undervisning

    Flere og flere ledere kigger med, når lærerne underviser

  • Undervisning

    På Helsingør Gymnasium observerer ledelsen undervisningen: Det kræver tillid og øvelse

  • Flere og flere ledere kigger med, når lærerne underviser

  • På Helsingør Gymnasium observerer ledelsen undervisningen: Det kræver tillid og øvelse

Indhold Observation af undervisningen

Flere og ­flere ledere ­over­værer ­lærernes ­undervisning.

Det er en positiv ­udvikling, mener ­eksperter. Men også fyldt med udfordringer.

  • Kapitel 1

    Flere og flere ledere kigger med, når lærerne underviser

  • Kapitel 2

    Det kræver tillid og øvelse

  • Kapitel 3

    3 gode råd: Sådan bliver udbyttet størst

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater