10 millioner kroner til lockoutramte lærere
Demo 08

10 millioner kroner til lockoutramte lærere

De lockoutramte lærere får en økonomisk støtte på 10 millioner kroner fra GL. Der er blandt andet penge til fængselslærerne.

De lockoutede lærere får nu en økonomisk håndsrækning fra Gymnasieskolernes Lærerforening. Hovedbestyrelsen har netop vedtaget at støtte de lockoutede lærere med 10 millioner kroner.

Folkeskolelærere med T-shirt og protestskilte fylder meget i gaderne og ikke mindst i medierne. Der er dog ikke kun folkeskolelærerne, som er blevet smækket ude fra deres arbejdspladser.

For eksempel er fængselslærerne, som er organiseret i Kriminalforsorgsforeningen, også blevet låst ude af fængslerne. Den lille organisation modtager en million kroner af GL.

Frie Skolers Lærerforening modtager fem millioner kroner.

Meldingen fra Danmarks Lærerforening er, at deres problem foreløbig ikke er mangel på penge. Derfor har GL valgt at støtte mindre organisationer.

”For de mindre organisationer betyder de her penge noget. De små organisationer kommer hurtigere i økonomiske problemer på grund af lockouten,” siger næstformand i GL Annette Nordstrøm Hansen.

Penge til aktiviteter
Hovedbestyrelsen har derudover afsat fire millioner kroner til forskellige aktiviteter under lockouten. En halv million kroner går til konkrete aktiviteter arrangeret af Uddannelsesforbundet, samme beløb går til aktiviteter arrangeret af Danmarks Lærerforening.

De resterende midler anvendes til lokale aktiviteter, støtte til demonstrationer, kampagner med videre. GL's egne medlemmer, der vil lave lokale aktiviteter, eller lockoutramte lærere, der laver aktiviteter til gavn for den danske model, kan søge GL om midler.

Hvorfor skal gymnasielærernes penge bruges til dette formål?

”Denne konflikt er ikke kun et angreb på lærerne, men på hele den danske aftalemodel. Det er en fælles kamp for hele fagbevægelsen. Derfor er det klart, at vi skal støtte lærerne i denne situation,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Vedtægterne i GL’s konfliktfond gør det ikke umiddelbart muligt at støtte de lockoutramte lærere med penge fra fonden. Derfor bliver pengene taget fra GL’s driftsbudget.