Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
portræt_allan_uhre_hansen

AP – anarkistiske prøvelser?

29. september 2012
Skrevet af_
Allan Uhre Hansen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Husker vi at spørge os selv, hvad vi tester og hvorfor?

Ifølge læreplanen for Almen Sprogforståelse skal efterårets intense sproglige nørderier munde ud i en afsluttende evaluering; altså en prøve eller test, om man vil. Eleverne skal måles på deres udbytte af undervisningen og i hvor høj grad deres præstation lever op til de faglige mål. Mere står der ikke i læreplanen. Resten er op til fortolkning. Og tolkes bliver der!

Er man heldig at se andre gymnasiers AP-test, vil man hurtigt finde ud af, at testene i høj grad er forskellige. Nogle gymnasier har lange og omfattende prøver med mange sproglige spidsfindigheder, mens andre skoler stiller sig tilfreds med at teste om eleverne har den allermest basale sproglige viden præsent.

Også blandt mine sprogkolleger er der stor uenighed: nogle frygter, vi kommer til at ”teach to the test” og dermed mister faglig dybde og bredde, hvis prøven bliver for omfattende, andre mener, at prøven ikke afspejler undervisningen –  ja at vi nærmest devaluerer den –  hvis ikke alle aspekter inddrages i prøven.

Det er min fornemmelse, at de enkelte skolers valg og udarbejdelsen af slutevalueringen i nogen grad hviler på bekvemmelighed – sågar endda tilfældighed – snarere end pædagogiske overvejelser. Det er sjældent, vi oplever en egentlig diskussion af evalueringens status.

Vi kan givetvis ikke blive enige, og det skal vi heller ikke. Men diskussionen kan vi ikke undvære, fordi deri ligger måske også en del af forløbets selvforståelse: hvad skal vi med AP?

I det daglige er vi som sproglærere jo ikke i tvivl – og heldigvis er eleverne for det meste heller ikke.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater