Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Zéro déchet

Anmeldelse

Zéro déchet

Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Forlag

Systime

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Maria Hassing

Antal sider

90
Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Kampen mod mikroplast

God idé med en bog om forbrug, forurening og miljøbeskyttelse. Forfatteren (Maria Hassing, Aarhus Katedralskole) fortæller, at inspirationen til bogen stammer fra film, hun har set, som handler om det omsiggribende miljøsvineri med mikroplast.

Bogen, der er rettet imod stx og hhx, indeholder temaer som for eks-empel bæredygtighed med udgangspunkt i den såkaldte Zero waste-bevægelse, der på fransk hedder le mouvement zéro déchet med fokus på ‘ingen affald’.

Den lille fine bog på 90 sider skriver inden for elevernes egen hverdag og forståelse med hensyn til innovative løsninger på miljøforurening og klimakrisen. Et kapitel hedder for eksempel ‘La durabilité en France’ og handler om bæredygtighed.

Teksten er velskrevet, men afsnittene måtte gerne være kortere, da bogstaverne er forholdsvis små. Mange af eleverne er ikke læsevante på fransk. Ordforrådet er fortrinligt og skal klæde eleverne godt på fagligt. Det er en balancegang, at det ikke bliver for svært. De mange gloser er tydeligt afmærkede og er nemme at anvende. Layoutet pænt og varieret. Der er flotte og relevante farvebilleder.

Læserne får en fin indføring i væsentlige miljøproblematikker samt i samfundsforhold og tiltag i Frankrig, for eksempel hvordan butikker undgår emballage, minimalisme, genbrug og sågar veganisme.

Jeg er ikke den store fan af arbejdsspørgsmål i lærebøger, men jeg vil sige, at denne lærebog indeholder spændende arbejdsspørgsmål, der lægger op til individuel og gruppemæssig aktivitet, for eksempel branding af en dansk by med fokus på innovation. Bogen kan anbefales til SRP – eventuelt med en innovativ vinkel.

Bogen, der skærper læsernes miljøbevidsthed, er på grund af sværhedsgraden velegnet til 3.g og måske 2.g til elever, der kender noget til emnet i forvejen, eller som er engageret heri.

Jeg tænker, at denne bog med sit vigtige emne og sin vellavede udformning vil vække glæde og inspiration hos både elever og undervisere, og derfor fortjener den bestemt den højeste vurdering, det vil sige seks stjerner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater