Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Worlds of Scotland

Anmeldelse

Worlds of Scotland

Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Forlag

Systime

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Anne Mette Finderup og Agnete Fog
Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Alba – det evige Skotland

Herligt. Nu kommer Skotland på skoleskemaet, og det er godt. Denne nye, spændende udgivelse med titlen Worlds of Scotland giver elever og lærere mangefacetterede indgange til emnet.

Lærebogen kombinerer viden om historie, sprog (herunder skotsk gælisk samt ”Scots”), politik og ikke mindst tekst i forskellige genrer, for eksempel af Christopher Wallace og Ian Rankin. Bogen følger en vis kronologi, hvor det nyeste kommer til sidst i bogen.

Bogen (som også findes som i-bog) er forfattet på engelsk med en charmerende grad af lokalkolorit i form af autentiske skotsk-engelske ord. Ordforrådet er varieret og lærerigt.

De to forfattere (begge magistre) har didaktiseret bogen på fornem vis. Ud over relevante elevopgaver med en forbilledlig spredning i art og længde (tid) er der velvalgte gloser. Jeg er begejstret for forfatternes glosearbejde. Kun ville jeg nok oversætte neglect til ‘omsorgssvigt’ i en passage om sociale onder – i stedet for ‘forsømmelse’, skønt den ene indgår som en delmængde i den anden.

Jeg ville nok også have skrevet et kapitel med mere udpræget fokus på unge – men fint med fire sider om Trainspotting, som jo er en meget seværdig film for målgruppen. Læreren skal være bevidst om, hvad eleverne skal kunne til mundtlig eksamen i emnet.

Bogen kan danne udgangspunkt for et spændende forløb om Skotland, eventuelt suppleret med film, artikler og individuelt projektarbejde med mundtlig fremlæggelse. Hver elev kunne så eksempelvis vælge mellem emner som Trainspotting, Scotland as an English colony, Edinburgh, The Scottish Parliament eller Scotland and independence – pros and cons.

Worlds of Scotland er fiks og handy. Afsnittene er tilpas, det vil sige ikke for lange og ikke for korte. Der er flotte og relevante farvebilleder. Bogstaverne er små, men ellers er layout og sekvensering adækvat. Bogen formidler et glimrende perspektiv på Skotland på 116 sider. Jeg giver denne lærebog om Alba (skotsk gælisk for Skotland) fem stjerner for fortrinligt materiale til engelsk, både A- og B-niveau. Skotland er et særdeles vigtigt og interessant emne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater