At få gymnasieelever til at forstå, at alt, hvad de ejer, er designet af en eller flere designere et eller andet sted i verden, kan faktisk være svært. For eksempel hver gang du bliver budt på kaffe, te, varm chokolade eller bouillon enten på en institution eller i et privat hjem, så tager eller modtager du en kop, der er designet med et mere eller mindre bevidst design. Ofte med referencer til stilhistorien inden for den europæiske tradition og i stadigt stigende grad med referencer til hele verden.
Forfatteren indleder bogen med en personlig oplevelse omkring et fad og en opremsning af historier om de stel, han selv omgiver sig med, og understreger, at stel rummer både personlige og nationale historier. Bogen er et bestillingsarbejde i forbindelse med udstillingen Danske stel – fra yndige blomster til grov glasur på Clay keramikmuseum Danmark i 2021-22.
Kapitel 1 beskriver kortfattet stellets kulturhistorie og etableringen af Den Kongelige Porcelainsfabrik, som så dagens lys i 1775. Hvordan porcelæn kendes langt tilbage i historien i Kina, hvor det opstod i 700-tallet, og videre via Venedig fandt vej til Europa i 1400-tallet. I 1710 lykkedes det i den tyske by Meissen via alkymist og farmaceut Johan Friedrich Böttger at finde frem til porcelænets vigtigste ingrediens, kaolin, som gør porcelænet hårdt og holdbart. I Den Kongelige Porcelainsfabriks første periode var det især stellet Flora Danica fra 1790 og de musselmalede stel, der havde fokus.
Bogen er herefter kronologisk opbygget efter, hvornår og hvordan de mest ikoniske stel repræsenterer stilhistorien. Vi møder det både udskældte og anerkendte Mågestel fra 1892, som fortsat findes i mange danske hjem, og det ‘smalle’ stel Konkylie fra 1976, hvis prisleje gjorde det uoverkommeligt for de fleste.
Bogen slutter med kapitlet ‘Vi bliver aldrig færdige med stel’, hvor Washington-stellet skabt af danske kunsthåndværkere i 2017 præsenteres. Et stel skabt for at promovere dansk design og kunsthåndværk i USA.
Vi kommer således bredt omkring de kendte stel, som alle formidles via flotte fotos og et lækkert layout, som appellerer til alle aldre. Som et led i arbejdet med stilhistorie og produktdesign i gymnasieskolen er bogen fremragende, især på grund af den stærkt visuelle appel. Vil man dybere ned i stilhistoriens karakteristika i de enkelte perioder, bør bogen suppleres, da den forudsætter kendskab til for eksempel art nouveau- og funkis-stil. Bogen har netop været en god ledsager for mig i arbejdet med stellets stilhistorie og udvikling af egne dekorationsdesign på kopper og krus med elever på C-niveau.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode