Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Danske STEL

Anmeldelse

Danske STEL

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Design og arkitektur, C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Lars Hedebo Olsen

Antal sider

236

Pris

300 kr.,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Vi bliver aldrig færdige med stel

At få gymnasieelever til at forstå, at alt, hvad de ejer, er designet af en eller flere designere et eller andet sted i verden, kan faktisk være svært. For eksempel hver gang du bliver budt på kaffe, te, varm chokolade eller bouillon enten på en institution eller i et privat hjem, så tager eller modtager du en kop, der er designet med et mere eller mindre bevidst design. Ofte med referencer til stilhistorien inden for den europæiske tradition og i stadigt stigende grad med referencer til hele verden.

Forfatteren indleder bogen med en personlig oplevelse omkring et fad og en opremsning af historier om de stel, han selv omgiver sig med, og understreger, at stel rummer både personlige og nationale historier. Bogen er et bestillingsarbejde i forbindelse med udstillingen Danske stel – fra yndige blomster til grov glasur på Clay keramikmuseum Danmark i 2021-22.

Kapitel 1 beskriver kortfattet stellets kulturhistorie og etableringen af Den Kongelige Porcelainsfabrik, som så dagens lys i 1775. Hvordan porcelæn kendes langt tilbage i historien i Kina, hvor det opstod i 700-tallet, og videre via Venedig fandt vej til Europa i 1400-tallet. I 1710 lykkedes det i den tyske by Meissen via alkymist og farmaceut Johan Friedrich Böttger at finde frem til porcelænets vigtigste ingrediens, kaolin, som gør porcelænet hårdt og holdbart. I Den Kongelige Porcelainsfabriks første periode var det især stellet Flora Danica fra 1790 og de musselmalede stel, der havde fokus.

Bogen er herefter kronologisk opbygget efter, hvornår og hvordan de mest ikoniske stel repræsenterer stilhistorien. Vi møder det både udskældte og anerkendte Mågestel fra 1892, som fortsat findes i mange danske hjem, og det ‘smalle’ stel Konkylie fra 1976, hvis prisleje gjorde det uoverkommeligt for de fleste.

Bogen slutter med kapitlet ‘Vi bliver aldrig færdige med stel’, hvor Washington-stellet skabt af danske kunsthåndværkere i 2017 præsenteres. Et stel skabt for at promovere dansk design og kunsthåndværk i USA.

Vi kommer således bredt omkring de kendte stel, som alle formidles via flotte fotos og et lækkert layout, som appellerer til alle aldre. Som et led i arbejdet med stilhistorie og produktdesign i gymnasieskolen er bogen fremragende, især på grund af den stærkt visuelle appel. Vil man dybere ned i stilhistoriens karakteristika i de enkelte perioder, bør bogen suppleres, da den forudsætter kendskab til for eksempel art nouveau- og funkis-stil. Bogen har netop været en god ledsager for mig i arbejdet med stellets stilhistorie og udvikling af egne dekorationsdesign på kopper og krus med elever på C-niveau.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater