Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verdenshistorisk overblik

Anmeldelse

Verdenshistorisk overblik

Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Allan Ahle og Nikolaj Petersen

Antal sider

159
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Historieskrivning med den brede pensel

At give et overblik over verdenshistorien, så den (ofte) forudsætningsløse læser kan få en eller anden form for overblik, er en kolossal opgave at kaste sig ud i. Ikke desto mindre er det Allan Ahle og Nikolaj Petersens ambition med Verdenshistorisk overblik, som skal bruges til lange linjeforløb af den helt lange slags eller overblik over – trods alt – mere begrænsede perioder. Gennem fire dele på omkring 40 sider stykket (tiden for år 500, perioden fra 500 til 1500, tiden fra 1500 til 1900 og endelig perioden efter 1900) præsenteres vi for historieskrivning med den brede pensel og med fokus på magt, krig og politik. Delene kan læses uafhængigt af hinanden, og der er fart over feltet i afsnit af cirka en halv sides længe, således klares for eksempel de engelske kolonier i Nordamerika på 14 linjer, og den amerikanske revolution på 15, bare for at give et indtryk af omfanget. Generelt er fremstillingen renset for navne med undtagelse af ganske få ledertyper som Alexander den Store, Napoleon og Hitler. Bogen er gennemillustreret med mindst et og ofte flere fotos, malerier og kort per opslag i Systimes vanlige design. I e-bogen er der adgang til quizzer og et enkelt interaktivt kort. Er man alene henvist til papirbogen, støttes læsningen af fokusspørgsmål og forskellige afsluttende repetitionsopgaver, der nok indimellem fordrer fast lærerstyring, omfanget taget i betragtning. Det er med andre ord så godt, som man kan forvente, og skulle man pege på mangler eller stedmoderlige behandlinger, ja, så skal man jo også angive, hvad der kan undværes, for pladsen er jo begrænset i en lærebog, så det vil jeg afholde mig fra. Jeg tror ikke, at de pålagte lange linjeforløb er manges favorit, men uanset hvad, så er dette en kompetent følgesvend gennem de mange århundreder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater