Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Universets byggesten – moderne partikelfysik

Anmeldelse

Universets byggesten – moderne partikelfysik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Fysikforlaget 2012

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Michael Cramer Andersen, Henrik Peter Bang, Katrine Facius, Rasmus Møller

Antal sider

144
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Universets byggesten

”Universets byggesten – moderne partikelfysik” er i år temaet for ”Fysik i det 21. århundrede”. Denne bog indeholder en introduktion til emnet og er udviklet som et undervisningsmateriale til elever på A-niveau i fysik. Bogen kommer meget vidt omkring på sine 144. Man lærer om partiklerne i standardmodellen, om CERN, om acceleratorer, om detektorer, om tværsnit og luminositet, om den stærke, svage og elektromagnetiske vekselvirkninger, om bosoner og fermioner, om relativistisk fysik beregninger af partikelproduktion og sammenstødsenergier, om Feynman diagrammer for såvel stærke, svage og elektromagnetiske vekselvirkninger, om partikelfysik i kosmologien osv. De mange emner som bogen berører, er både bogens styrke og dens svaghed. I LMFK bladet 6/2012 findes en stram læseplan (på omkring 60 sider) af de mest relevante sider i forhold til den skriftlige eksamen i fysik A, men selv om man følger denne stramme læseplan, er der mange nye begreber at forholde sig til. Bogen er nogle steder ret grundig – som når den beskriver hvordan forskellige partikler detekteres i sporkamre, elektromagnetiske kalorimetre, hadron-kalorimetre og myon-dettektore -, mens det andre steder er noget usikkert, hvilken fornemmelse eleverne sidder tilbage med bagefter (det gælder f.eks. når der omtales, at et Feynman-diagram står for en ”amplitude” i beregningerne). 
Bogen forsøger rigtigt fornuftigt at formidle en stor mængde moderne fysik, men må naturligvis klippe en hæl og hugge en tå rigtigt mange steder. Der er truffet fornuftige valg, men det er et problem, at eleverne ikke har forudsætningerne for at forstå mange af bogens temaer.  For eksempel forklares meget med udgangspunkt i usikkerhedsrelationerne, men hvis eleverne intet kendskab har til sandsynlighedsaspekterne i kvantemekanik, sidder mange tilbage med en fornemmelse af, at de har hørt en god fortælling om moderne fysik, men ikke tilegnet sig en egentlig fysikkompetence.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater