Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ulighed

Anmeldelse

Ulighed

Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Carsten Andersen

Antal sider

60

Pris

59,95 kr.,-
Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Sådan illustrerer man ulighed

Vi er nået til nr. 110 i serien Tænkepauser. De varierer lidt i kvalitet og brugbarhed, men Ulighed af forsker i social mobilitet, ulighed og boligmarkedet Carsten Andersen er helt i top. Han evner at skrive i øjenhøjde for ikke-specialister. Han præsenterer masser af empiri fra alle mulige områder og perspektiverer med den nødvendige mængde teori.

Carsten Andersen sammenligner ulighedsformer op gennem historien og bruger eksempler fra hele jordkloden til at illustrere sine pointer: Den italienske multiforsker Vilfredo Pareto lægger navn til det såkaldte Pareto-princip, 80/20-formlen. Han beregnede, at omkring år 1900 tilhørte 80 procent af jorden 20 procent af befolkningen i Italien. Og interessant nok var den samme fordeling gældende i oldtidens Peru og blandt cherokee-indianerne på den nordamerikanske prærie. Carsten Andersen tilføjer så, at hovedparten af de lejligheder i storbyerne i Danmark i starten af det 21. århundrede, som forældre har købt til deres børn, ejes af den femtedel af forældre, der har den højeste indkomst!

Men som der står i bogen: Der findes tre slags løgne; løgn, forbandet løgn og statistik. I Danmark er indkomstfordelingen en af de mest lige i OECD, men målt på formue er vi blandt de mindst lige. Det udbygges i kapitlet R > G, hvor R står for afkastet af formuen, og G står for den generelle vækst i økonomien. Læsere af denne spalte er bekendt med denne formel, som Piketty har udviklet, og som Andersen i dette kapitel levendegør. Kapitlet Æbletræet og Gatsby-kurven behandler temaet social mobilitet. Her oplyses vi blandt andet om, at for hver statskundskabsstuderende, hvis forældre er faglærte eller ufaglærte, er der 23 studerende på samme studium, hvis forældre har en lang videregående uddannelse.

I kapitlet Køn og knaster behandles mænd og kvinders manglende ligeløn. Forskellen forklares blandt andet ved erhvervserfaring, fravær og kønsfordeling i arbejdsfunktionen. Men der refereres også til en undersøgelse, hvor lønforskelle også skyldes, at kvinder er mere altruistiske og prosociale og mindre risikovillige, tålmodige og mindre tilbøjelige til at gengælde ondt med ondt.

Bogen Ulighed har vakt opsigt. I pressemeddelelsen kan man læse, at bogen i juni blev ‘opført’ live med komiker og journalist Sebastian Dorset som vært. Det forstår man godt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater