Thorvaldsens Museum Bindesbølls mesterværk

Thorvaldsens Museum har mange forcer. Museet er det første offentlige museum i Danmark skabt i 1848 umiddelbart efter den verdenskendte danske billedhugger Bertel Thorvaldsens (1770-1848) død og rummer en lang række af dennes skulpturer, skitser og private samlinger. Museet toner frem i sin okkergule skønhed på Slotsholmen tæt på Christiansborg. Museet er skabt af arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-1856). Ph.d. og overinspektør samme sted Margrethe Floryans, født 1957, bog er en beskrivelse af museets tilblivelse og skønhed i ord og billeder. Bindesbøll er blevet kaldt Danmarks første moderne arkitekt og var iblandt guldalderens toneangivende i overgangstiden mellem klassicismen og historicismen.
Bogen er inddelt i ni kapitler og rummer desuden en tidstavle, litteraturhenvisninger, grundplan over museet samt et navneregister.
Den indledes med kapitlet Ankomsten, hvor Floryan engageret formidler alle museets forcer. Det er en hyldest til Danmarks ubetinget mest berømte og internationalt kendte billedhugger og rummer i alt 25.000 objekter og besøges hvert år af 75.000 mennesker fra hele verden. Et museum med enestående arkitektur, som blandt andet byggede på mange samtaler mellem Thorvaldsen og Bindesbøll, mens de begge boede i Rom, inden museet blev en realitet.
Museets skønhed og samspillet mellem arkitektur og billedhuggerkunst blev i 1990’erne en af min ungdoms smukkeste kunstoplevelser. I stilhed at gå rundt i en sen skumringstime lige før lukketid og opleve skulpturer og arkitektur spille sammen gav følelsen af et sjældent menneskeligt nærvær. Som om Kristus og de 12 disciple var lyslevende til stede.
En af bogens skatte er også afsnittet om de kræfter, der var med til at skabe det, ud over hovedpersonen og arkitekten, nemlig kunsthistorikeren Niels Laurits Høyen (1798-1870). Målet med museet er dannelse og oplysning, det vil sige, at det skal tjene samfundsmæssige interesser, og Floryan citerer ham: ”Den Trang til Erhvervelsen af alle Fordele ved en aandelig udvikling, der synes at være dybt indpodet i vor Folkecharakteer, […] kan og bør ikke undvære dannende Konst” (side 38, Floryan, 2025).
Ud over dannelse gennemgår bogen meget detaljeret Bindesbølls konkrete farve- og materialevalg, for eksempel farven sort er et ledemotiv. En bred sortmalet sokkel går igennem alle rum, ligesom inspiration fra antikkens templer med stjernebestrøede forhaller til illusion af himlen finder vej til museet. Ligesom loftsudsmykninger med Figurer, Dyr og Ornamenter, som et afsnit hedder, formidler betydningen af disse gentagne elementer.
Bogen er desuden skabt med en grafisk og illustrativ skønhed, som ganske enkelt gør bogen til en håndværksmæssig perle ledsaget af Floryans dybdegående og detaljerede formidling. Den vil være en gave for enhver gymnasieelev, der søger viden om klassisk arkitektur og billedhuggerkunst i verdensklasse.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode