Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Thorvaldsens Museum Bindesbølls mesterværk

Anmeldelse

Thorvaldsens Museum Bindesbølls mesterværk

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Fag

Design og arkitektur

Bogens forfatter(e)

Margrethe Floryan

Antal sider

231
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Håndværks-mæssig perle med dybdegående formidling

Thorvaldsens Museum har mange forcer. Museet er det første offentlige museum i Danmark skabt i 1848 umiddelbart efter den verdenskendte danske billedhugger Bertel Thorvaldsens (1770-1848) død og rummer en lang række af dennes skulpturer, skitser og private samlinger. Museet toner frem i sin okkergule skønhed på Slotsholmen tæt på Christiansborg. Museet er skabt af arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-1856). Ph.d. og overinspektør samme sted Margrethe Floryans, født 1957, bog er en beskrivelse af museets tilblivelse og skønhed i ord og billeder. Bindesbøll er blevet kaldt Danmarks første moderne arkitekt og var iblandt guldalderens toneangivende i overgangstiden mellem klassicismen og historicismen.

Bogen er inddelt i ni kapitler og rummer desuden en tidstavle, litteraturhenvisninger, grundplan over museet samt et navneregister.

Den indledes med kapitlet Ankomsten, hvor Floryan engageret formidler alle museets forcer. Det er en hyldest til Danmarks ubetinget mest berømte og internationalt kendte billedhugger og rummer i alt 25.000 objekter og besøges hvert år af 75.000 mennesker fra hele verden. Et museum med enestående arkitektur, som blandt andet byggede på mange samtaler mellem Thorvaldsen og Bindesbøll, mens de begge boede i Rom, inden museet blev en realitet.

Museets skønhed og samspillet mellem arkitektur og billedhuggerkunst blev i 1990’erne en af min ungdoms smukkeste kunstoplevelser. I stilhed at gå rundt i en sen skumringstime lige før lukketid og opleve skulpturer og arkitektur spille sammen gav følelsen af et sjældent menneskeligt nærvær. Som om Kristus og de 12 disciple var lyslevende til stede.

En af bogens skatte er også afsnittet om de kræfter, der var med til at skabe det, ud over hovedpersonen og arkitekten, nemlig kunsthistorikeren Niels Laurits Høyen (1798-1870). Målet med museet er dannelse og oplysning, det vil sige, at det skal tjene samfundsmæssige interesser, og Floryan citerer ham: ”Den Trang til Erhvervelsen af alle Fordele ved en aandelig udvikling, der synes at være dybt indpodet i vor Folkecharakteer, […] kan og bør ikke undvære dannende Konst” (side 38, Floryan, 2025).

Ud over dannelse gennemgår bogen meget detaljeret Bindesbølls konkrete farve- og materialevalg, for eksempel farven sort er et ledemotiv. En bred sortmalet sokkel går igennem alle rum, ligesom inspiration fra antikkens templer med stjernebestrøede forhaller til illusion af himlen finder vej til museet. Ligesom loftsudsmykninger med Figurer, Dyr og Ornamenter, som et afsnit hedder, formidler betydningen af disse gentagne elementer.

Bogen er desuden skabt med en grafisk og illustrativ skønhed, som ganske enkelt gør bogen til en håndværksmæssig perle ledsaget af Floryans dybdegående og detaljerede formidling. Den vil være en gave for enhver gymnasieelev, der søger viden om klassisk arkitektur og billedhuggerkunst i verdensklasse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater