Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Thanatos

Anmeldelse

Thanatos

Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Forlag

Polyteknisk Forlag

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Jan Egesborg & Johannes Töws

Antal sider

86

Pris

99,95 kr.,-
Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Underholdning som inspiration

Thanatos er i græsk mytologi guden for den naturlige død, men det kan man nu ikke sige, at hovedpersonen i tegneserien Thanatos oplever.

Tegneserien begynder med, at der bliver begået et mord på en hacker i Kyoto. En ung, lidt rodløs freelancejournalist, der er bosat i Japan, forsøger derefter at forstå, hvad der er foregået. Handlingen tager rigtig fart, da han kommer i kontakt med en dansk professor i kvantekryptografi ved et japansk universitet … et møde, der kommer til at ændre journalistens tilværelse.

Set fra et fysikperspektiv er det mest spændende ved tegneserien de cirka 10 sider, der beskriver principperne bag kvantekryptering. Beskrivelsen er fin og letforståelig, men det kræver, at man kender lidt til kvantemekanik på forhånd, hvis man ikke skal sidde tilbage med en fornemmelse af overfladisk fascination. Bogen er efter min mening således ikke egnet som undervisningsmateriale. Man er helt sikkert underholdt, mens man læser bogen, men selve kvantekrypteringen spiller kun en meget begrænset rolle for selve historien. Ser man tegneserien som en spændingshistorie, kan det virke lidt underligt, at omkring 12 procent af bogen faktisk udelukkende fokuserer på en næsten faglig gennemgang af ideen bag kvantekryptering. Fysikken er, så vidt jeg kan se, ret afkoblet fra resten af historien; jeg tror, man uden problemer kunne skrive en ny tegneserie ved at udskifte de 10 sider om kvantekryptering med tilsvarende sider om kernefission og så med ­Copy/­Paste erstatte alle steder, hvor der står kvantekryptering, med kernefysik.

Opsummerende vil jeg vurdere, at bogen ikke kan bruges som undervisningsmateriale (og det er den nok heller ikke tænkt som), i en vis grad er den fysik-fagligt inspirerende og bestemt spændende og godt tegnet i en japansk tegneseriestil.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater