Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Temaer til psykologi – grundbog til C-niveau

Anmeldelse

Temaer til psykologi – grundbog til C-niveau

Anmeldt af_
Jan Bæk

Forlag

Systime

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Christian Skjødt Pedersen

Antal sider

233
Anmeldt af_
Jan Bæk

Et udmærket skelet

Der er tænkt på eleverne i denne grundbog til C-niveau. Forfatteren formulerer sig elevvenligt og undgår kompliceret sprogbrug og udfoldet teorifremstilling. Der fokuseres på få centrale elementer af udvalgte teorier af relevans for de valgte temaer, som er læring, relationer, gruppepåvirkning og køn. Med disse fire temaer søger forfatteren at arbejde med erfaringer, som eleverne kender til og ofte står midt i. Således hentes eksempler og cases ofte fra skole og ungdomsliv. Fremstillingen af stoffet understøttes af fine pædagogiske figurer, og det faglige stof søges fastholdt gennem grundige begrebsoversigter efter hvert kapitel. Eleverne hjælpes godt på vej.

Generelt er fremstillingen velskrevet og oplysende. Det er dog et lille irritationsmoment, at interessant forskning indimellem omtales uden kildeangivelse og heller ikke optræder i litteraturlisten.

Læringsafsnittet sætter fokus på skolen med teori om hukommelse, motivation og stress. Med supplerende tekster og opgaver lægges op til elevernes selv-refleksion i forhold til deres egen læringspraksis.

Forskning vedrørende polarisering i det amerikanske samfund bringes i spil i det socialpsykologiske kapitel, hvor eleverne inviteres til at drage paralleller til deres egen verden.

Tilknytningsteori danner udgangspunkt for kapitlet om relationer, som også inddrager konsekvenser for senere venskaber, identitetsdannelse og ensomhed. Begreber som social kognition og narcissisme præsenteres ultrakort. Dette gælder også Carsten René Jørgensens identitetsbegreber samt Giddens’ beskrivelser af aftraditionalisering og individualisering.

Når der på denne måde plukkes temarelevante elementer ud fra de psykologiske teorier, uden at disse teorier præsenteres udfoldet, giver det (for mig at se) en lovlig flyvsk og fragmenteret fremstilling af det psykologiske stof. Det er en implicit udfordring i den temafokuserede tilgang. Her må hver underviser finde sin egen vej til at sikre eleverne et solidt fagligt fundament. Jeg opfatter denne temabog som et ganske udmærket skelet, som jeg selv må sætte mere fagligt kød på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater