Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Temaer i kunsten 2 – grundbog til billedkunst

Anmeldelse

Temaer i kunsten 2 – grundbog til billedkunst

Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Forlag

Det ny Forlag

Fag

Billedkunst

Bogens forfatter(e)

Jonas Wolter

Antal sider

203

Pris

300 kr.,-
Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Fin helheds­virkning

Overskriften på kapitlet Murmaleri – Fra hulemaleri til street art er ­ganske betegnende for den nuancerede grundig­hed og det tidsmæssige overblik, der præger den nye billedkunstudgivelse Temaer i kunsten 2. I ka­pitlet følger man således udviklingen i murmaleriets historie fra Cauvet-­hulen i Ardèche-dalen over renæssancens freskomaleri og barokkens trompe l’oeil-effekter til 1900-tallets mexicanske nationaldekorationer og 00’ernes banksyske gadeinterven­tioner. Alt sammen formidlet i et letforståeligt sprog og illustreret med flotte farvegengivelser på blot 14 sider. Kapitlet afsluttes, som de andre kapitler i bogen, af en række forslag til både teoretiske og praktiske opgaver og øvelser, her med relation til såvel offentlig som institutionel udsmykning. Man er med andre ord godt klædt på, hvis man som nyuddannet skulle forvilde sig ud i den didaktiske balanceakt, det er at undervise i faget billedkunst. Resten af bogens kapitler, omhandlende perspektiver i ­kunsten, politisk kunst, naturindtryk i kunsten, selvportrættet, den moderne kvinde i kunsten, skulpturen i det offentlige rum, spanske billed­dialoger og analysemetoder, giver læseren den sidste rygstøtte, så man let og elegant holder sig på den spændstige line og ser sig selv danse ind i et ballerina-maleri af Edgar ­Degas. Well, den røde tråd i bogens kapitler fornægter sig i al fald ikke.

Eneste indvending herfra er ­nogle få mindre upræcisheder i sproget/billedlæsningen. Som når det ­hævdes, at de perspektiviske linjer i Roy ­Lichtensteins billede Interiør med Åkander fra 1991 bryder med Albertis perspektivregler, når den sorte ­farve dømmes helt ude af impressionisternes billeder, eller når det lineære perspektiv betragtes som grundlaget for modernismens arkitektur. Detaljer, som dog ikke forstyrrer den fine helheds­virkning. Godt nyt fra Wolter i Vejle.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater