Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Taiwan – politik, historie og samfund

Anmeldelse

Taiwan – politik, historie og samfund

Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Forlag

Frydenlund

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Troels Kjems Petersen og Simon Rom Gjerø (red.)

Pris

299,95 kr.,-
Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Hvis vi skal være ærlige, så er det nok beskedent, hvad de fleste læsere og ovenstående anmelder kender til Taiwan: konflikten med Kina, Chiang Kai-sheks flugt dertil i 1949, den blomstrende økonomi, verdens største producent af computerchips
og … øh.

Men samtidig er det åbenbart, at Kina rasler med sablen over for Taiwan – og med Joe Bidens løfte om militær støtte til øen er Taiwankonflikten et af verdens farlige brændpunkter. Timingen for en bog om Taiwan kan derfor ikke være bedre.

Bogen består af tre hovedafsnit. Første del om landets historie, politik og økonomi, anden del om øens befolkning, identitet og samfund, og tredje del omhandler Taiwans rolle i det internationale samfund.

Bogen er en antologi, hvor redaktørerne står for en god del af stoffet. I første del får vi en forbilledlig indføring i Taiwans historie, økonomi og politiske system. Efter at have været koloniseret i en lang periode er 1987 nøgleårstallet. Her starter en demokratiseringsproces anført af den nyvalgte præsident, Lee Teng-hui (Mr. Democracy). Dette sker efter 40 år i undtagelsestilstand under Chiang Kai-chek-regimet.

Interessant er det at læse om den Sun Yat-sen (1866-1925) inspirerede magtdeling i fem magtinstanser – ud over de kendte tre opereres med en analyserende og en kontrollerende magt. Den eksaminerende, hvor man administrerer offentlige eksaminer af ansøgere til centraladministrationen, hænger i en tynd snor på grund af anklager om korruption. Det ædelmodige motiv var ellers meritokrati.
Læseren indføres endvidere i det økonomiske mirakel, hvor øen på relativt få år udvikler sig til en tigerøkonomi baseret på højteknologi.

Anden del har artikler om taiwansk identitet, migration, den oprindelige befolkning, religion, COVID-19 og ytringsfrihed. Mest relevant for samfundsfag er artiklen “Taiwansk selvforståelse”, hvor spørgsmålet stilles: Er man kineser eller taiwaner, når man bor i Taiwan? Centralt her er begrebet Zhonghua minzu, som nogenlunde betyder ‘den kinesiske nation’, altså at være en del af kinesisk kultur og sprog. I 1995 defineredes cirka halvdelen af taiwanerne som Zhonghua minzu, det tal er i 2022 faldet til cirka 30 procent, men alligevel!

Afsnittet “Taiwan og omverden i det 21. århundrede” består af fire– artikler, hvoraf to af artiklerne er interessante i et undervisningsperspektiv: ”Taiwan i centrum for stormagtskonfrontationerne mellem Kina og USA” og “Tal ordentligt til far. Taiwan set fra Kina”. For Kina er Taiwan en uadskillelig del af Kina og skal på sigt genforenes med moderlandet. Set fra Taiwan er sagen mere ‘mudret’. Man ønsker selvstændighed og anerkendelse fra verdenssamfundet, men pragmatisk accepterer man status quo. USA støtter Taiwan intensivt, for nylig var Nancy Pelosy på besøg i Taiwan til stor irritation for Kina, som viste sin vrede ved store militærøvelser i strædet mellem Kina og Taiwan (den fjerde Taiwanstrædekrise!). Konflikten er vel nok den potentielt største fare for verdensfreden. Der skal ikke meget til for at udløse konflikten.

Taiwan er en fortrinlig bog, skrevet letlæseligt, der er velvalgte tekstbokse og gode illustrationer. Jeg mangler blot nogle aktiverende arbejdsspørgsmål. Som tidligere nævnt vil bogen næppe blive læst fra ende til anden, men mindre kan også gøre det.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater