Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Syv mod Theben

Anmeldelse

Syv mod Theben

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Museum Tusculanums Forlag

Fag

Oldtidskundskab

Bogens forfatter(e)

Aischylos

Antal sider

125
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nu må kaptajnen sige, hvad der skal gøres. Han som med hånden på roret stikker kursen ud …

Med disse ord lader Aischylos sin tragedie Syv mod Theben begynde. Den er netop blevet nyoversat af Christian Dahl og Marcel Lysgaard Lech. De har forsynet deres oversættelse med en indledning og en kommentar. 
Indledningen placerer teksten i dens historiske, dramatiske og receptionshistoriske kontekst. Stykkets dramatiske kontekst præsenteres på baggrund af de vidnesbyrd, vi har fra de tabte dele af tetralogien, og hele stykket sættes ind i en større mytologisk kontekst med henvisning til Sofokles og Euripides. Derfra spores dramaets historie gennem den romerske oldtid, de byzantinske filologer frem til Aalborg Teaters opsætning i 2001/02. 
Undervejs bliver billedsproget (statsskibet og jordens børn) fremhævet som noget af stykkets store tiltrækningskraft. Oversættelsen flyder på et mundret og moderne dansk og kan læses uden brug af bogens sidste del, noter til oversættelsen. Her er der samlet sproglige og indholdsmæssige kommentarer, der afslører stykkets opbygning samt gennem indholdsreferater præsenterer læseren for en tolkning af stykket. 
Det er en fornøjelse at kunne læse Aischylos flydende uden at blive sinket af mærkværdige sproglige fænomener eller for den moderne læser obskure mytologiske referencer. Det eneste, man godt kunne savne, var en behandling af Aischylos’ metrik, da ikke alle ved, at stykket oprindeligt blev opført på vers, og derfor ikke er bekendt med den effekt, det har haft på publikum, eller dens betydning for stykkets opbygning. Dette skal dog ikke rokke ved, at denne oversættelse kan anbefales på det kraftigste.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater