Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Stürmer und Dränger – Temabog til tysk i gymnasiet

Anmeldelse

Stürmer und Dränger – Temabog til tysk i gymnasiet

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Kate Fuchs, Mathilde Sinding

Antal sider

128

Pris

125,-
Anmeldt af_
Vorre

Gyldendal har under Mette Hermanns kyndige redaktion føjet endnu en titel til rækken af temabøger til tysk skrevet af K. Fuchs og M. Sinding, der denne gang tager udgangspunkt i ‘Sturm und Drang’-perioden fra 1770’erne til 1780’erne med Goethe og Schiller som de mest markante litterære skikkelser. Hovedpersonerne i deres værker af denne tid er enkeltindivider, der gør oprør mod tidens normer og værdier og dermed danner forbillede for en række senere oprørsskikkelser i tysk litteratur, og dem har forfatterne valgt at præsentere tekststykker af ved siden af Goethes Heidenröslein, Neue Liebe, Neues Leben, Die Leiden des jungen Werthers, 4 uddrag, nemlig Rilkes Der Panther, Droste-Hülshoffs Am Turme 1842 samt Hasenclevers Der Sohn 1914. Disse tekster bliver så holdt op imod moderne ungdomstekster som Airen, kendt fra blogselvbiografien Strobo 2008, Wondratscheks Aspirin 1969, Stürmers Lebe Lauter 2006, sangeren Alligatoahs Willst du 2013, Herrndorfs kendte Tschick 2010, kap. 17, og Engelmanns Erwachsenwerden 2013.

Eleverne finder altså en blanding af ældre litterære highlights og moderne skribenter, der alle har fokus på at bryde ud af normernes bur, og på den måde bliver der ikke et indholdsmæssigt skel mellem gammelt og nyt. Det ser anmelder som et godt skridt i retning af at genoplive den ældre tyske litteratur i en moderne kontekst uden traditionens støv. Til hjælp for eleverne har forfatterne så stilladseret med Einstieg, Textverständnis, Ûber den Text hinaus og – logisk nok, men sjældent gjort – Ausstieg med specificerede øvelser til kommunikation på tysk, ordforråd, chunks og samtaleoplæg. Forfatterne gør alt, hvad de kan, for at lette tilgangen til teksterne for eleverne. Hatten af for denne interessante og vedkommende tekstsamling. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater