Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Stor indsigt let formidlet

Anmeldelse

Stor indsigt let formidlet

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Bilbo Egelund

Antal sider

102

Pris

148,75,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bogserien Genrer i dansk udvides med Folkevisen af Bilbo Egelund, der også har udgivet Fantasylitteratur, som mange dansklærere sikkert kender i forvejen. Jeg synes, Folkevisen afspejler forfatterens store indsigt i emnet formidlet på en let tilgængelig og relevant måde. Måske han har haft sine unge modtagere i tankerne, når indledningen starter med ordet ”kønsdriften” – så må selv dem på bagerste række da være nødt til at læse videre. Strukturen er 8 kapitler, hver bygget op om en klar vinkel, for eksempel individualisme, og suppleres med en eksemplarisk vise til analysearbejdet. Kapitel 1 og 2 er introduktion til det historiske og formen, men de resterende kapitler kan man vælge ud af, som man vil, alt efter vinkel i undervisningen (for eksempel hvis man vil have mere ”kønsdrift”, skal man nok fremhæve kapitel 4 for eleverne). Foruden originale analyseelementer og vinkler, så virker arbejdsspørgsmålene også nytænkte. De tekstspecifikke arbejdsspørgsmål er få og fokuserede og hjælper eleven med at få greb om de abstrakte emner, viserne indeholder.

Derudover perspektiveres der til elevernes hverdag med for eksempel pop- og datingkultur. Selv perspektiveringen til arbejdsmarkedsorganisering fungerer godt og viser folkevisernes litteraturhistoriske relevans og almene temaer. Der opfordres til at arbejde med specifikke gratis web 2.0-programmer, og derfor forsøger bogen både i arbejdsform og i indhold at støve folkeviserne af. Der er ikke givet køb på selve viserne (med ordforklaringer), som der er masser af, også med et par udenlandske eksemplarer, ligesom perspektivtekstafsnittet medtager kanonforfatterne Oehlenschläger og J.P. Jacobsen. Jeg synes roligt, man kan springe ud i et folkeviseforløb med bogen i hånden.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater