Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sproglige tildenser. Sprogforandringer i dansk

Anmeldelse

Sproglige tildenser. Sprogforandringer i dansk

Anmelder_
Jens Peter Jensen

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

Almen sprogforståelse (AP)

Bogens forfatter(e)

Marianne Rathje

Antal sider

144

Pris

198 kr.,-
Anmeldt af_
Jens Peter Jensen

Moderne sprogformidling for alle interesserede

Inden for danskfaget er forfatteren blandt andet kendt som bandeordsspecialist, men hendes viden dækker mange interessante områder, og blandt de avislæsende danskere vil hun være kendt som ugentlig klummeskribent, der fortæller og forklarer om det danske sprogs trivsel eller vantrivsel, alt afhængig af standpunkt og sprogligt ståsted. Da sproget ikke kan styres, men forandrer sig spontant i sprogbrugernes brug af det – det er det, sprogfolk kalder den usynlige hånds virke – så står læserne på sidelinjen og undrer sig nogle gange over, hvad der skabes af neologismer og nye idiomer, se for eksempel på bogens titel, som forfatteren forklarer efter bedste evne.

MR er en erfaren formidler, der har sit publikum i mange forskellige fora, og i denne bog har hun samlet 50 af sine avisklummer fra de sidste fem år for at give et indblik i det danske sprog i dag. Og det er forfriskende, at hun lytter til sin teenagedatters sprog og sparrer med hende – og med medierne selvfølgelig, mens ordbogsopslag – humoristisk set – betragtes som alt for gammeldags. Det giver en letlæst og munter, men stadig lærerig tone for den daglige avislæser, og den tone har altid været MR’s privilegium.

Man får ikke en systematisk gennemgang af de nye tendenser i sproget – hvilket jo heller ikke hører en avisklumme til – men hvis man som underviser samler trådene fra bogen systematisk, kan man sagtens finde nogle fingre af den usynlige hånd, som styrer det danske sprog i dag. Så det er en lille gavebog til den interesserede elev og læser og falder ganske i tråd med den aktuelle tendens – at udgive en avisseries artikler som bog. På den måde får man et pænt overblik over emnet. Alt i alt en forfriskende og ikke lærdomstung udgivelse af et universitetsforlag.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater