Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Spændende engelsk tekstbog

Anmeldelse

Spændende engelsk tekstbog

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk, AT, SRP

Bogens forfatter(e)

Helle Birk

Antal sider

192

Pris

179,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Bag den beskedne forside og den anonyme titel gemmer der sig en ganske fin engelsk lærebog. Didaktikken er sat i højsædet af en lektor, der forstår at arbejde fagligt med tekster. Spørgsmålene til de forskellige tekster er gode, og i det hele taget er den sproglige og tekstlige behandling fin.

Ved første approach var jeg ikke duperet over tekstvalget, måske fordi jeg syntes, at bogens tyngde i tid igen igen ligger for meget i fortiden. Men et nærmere eftersyn ændrede dette indtryk.

Tekstudvalget, som fordeler sig kronologisk på fem emner, er faktisk ganske velvalgt og burde kunne vække interesse hos målgruppen.

De fem emner er: 1) The Shakespearean Villain, 2) The Puritans, 3) The Edwardian Period, 4) The Roaring Twenties og 5) So 60s.

Det er alle tiders med 3’eren, som for eksempel har medtaget Upstairs, Downstairs. I virkeligheden er alle emnerne spændende og velbehandlede.

Teksterne, som er glosserede, er af forskellig sværhedsgrad markeret med én op til fire stjerner i indholdsfortegnelsen. De spreder sig over mange genrer. Bagsiden lover mulighed for at analysere taler, og der er for eksempel en tale af Lyndon Johnson med få, men gode analytiske spørgsmål til.

Spørgsmålene til teksterne er delt op i tre slags markeret med farver – måske for at bryde det lidt monotone tekstlige layout?

Redegørende spørgsmål har gul baggrund, og glosetrænende rosa baggrund. Alle andre spørgsmål er sat med hvid baggrund. Men er det egentlig nødvendigt at angive spørgsmålstype med farve? Har eleven gavn af det? Det kan let ende med farvelade som på side 19.

Det ændrer dog ikke ved, at Helle Birks nye lærebog er fint arbejde, der fortjener fem af seks stjerner for fin formidling, didaktikken, det gennemarbejdede koncept, diskussionsoplæggene og de spændende forslag til AT og SRP.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater