Godt initiativ med ny lærebog til engelsk om Sydafrika. Bogen er ovenikøbet vellavet, og tekstudvalget er fint og relevant med tekster af Nadine Gordimer, Rayda Jacobs, Alan Paton, Die Antwoord, John Matshikiza og Richard Rive.
Mange hånde forhold gør sig gældende for de socioøkonomiske forhold og levevilkårene i Sydafrika de sidste 60 år. Der står blandt andet: ”Being white meant you got decent health care, your kids could go to school, and you could live where you wanted” (side 12). Sådanne rettigheder gjaldt ingenlunde for ”blacks” og ”coloured people” i apartheidtiden.
Bogen er uhyre lærerig og søger at forstå tiden under og efter apartheid med en klart humanistisk tilgang til emnet, hvilket er meget positivt. Fokus hviler på menneskelige skæbner, på race, på identitet og selvforståelse samt på fremstillingen af disse.
Teksterne er glosserede, også enkelte fra afrikaans, hvilket har sin egen charme. Efter min smag måtte der godt være lidt flere engelske gloser.
Bogens pædagogiske arbejde er rigtigt fint. Således ledsages teksterne af glimrende elevaktiverende, analytiske spørgsmål, for eksempel ”What does the structure of the text tell us about the state of mind of the narrator?” (side 82), ”How is zef culture presented in the lyrics?” (side 125) og ”What do we learn of the school system in South Africa during apartheid?” (side 60).
En skam, at enkelte sprogfejl i analysespørgsmålene ikke er blevet korrigeret af Lindhardt og Ringhofs konsulent under korrekturen, inden bogen gik i trykken. Men de gør ikke bogen mindre læseværdig, for ånden i bogen er god.
Alle gymnasier og voksenuddannelsescentre burde have mindst ét klassesæt.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode