Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Spændende bog om Sydafrika

Anmeldelse

Spændende bog om Sydafrika

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

L&R Uddannelse

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Niels-Martin Trier Josefsen

Antal sider

140

Pris

256,25,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Godt initiativ med ny lærebog til engelsk om Sydafrika. Bogen er ovenikøbet vellavet, og tekstudvalget er fint og relevant med tekster af Nadine Gordimer, Rayda Jacobs, Alan Paton, Die Antwoord, John Matshikiza og Richard Rive.

Mange hånde forhold gør sig gældende for de socioøkonomiske forhold og levevilkårene i Sydafrika de sidste 60 år. Der står blandt andet: ”Being white meant you got decent health care, your kids could go to school, and you could live where you wanted” (side 12). Sådanne rettigheder gjaldt ingenlunde for ”blacks” og ”coloured people” i apartheidtiden.
Bogen er uhyre lærerig og søger at forstå tiden under og efter apartheid med en klart humanistisk tilgang til emnet, hvilket er meget positivt. Fokus hviler på menneskelige skæbner, på race, på identitet og selvforståelse samt på fremstillingen af disse.

Teksterne er glosserede, også enkelte fra afrikaans, hvilket har sin egen charme. Efter min smag måtte der godt være lidt flere engelske gloser.

Bogens pædagogiske arbejde er rigtigt fint. Således ledsages teksterne af glimrende elevaktiverende, analytiske spørgsmål, for eksempel ”What does the structure of the text tell us about the state of mind of the narrator?” (side 82), ”How is zef culture presented in the lyrics?” (side 125) og ”What do we learn of the school system in South Africa during apartheid?” (side 60).

En skam, at enkelte sprogfejl i analysespørgsmålene ikke er blevet korrigeret af Lindhardt og Ringhofs konsulent under korrekturen, inden bogen gik i trykken. Men de gør ikke bogen mindre læseværdig, for ånden i bogen er god.
Alle gymnasier og voksenuddannelsescentre burde have mindst ét klassesæt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater